نوروپاتی محیطی و روش های درمان آن

نویسنده:
اکتوورکو
تاریخ انتشار:
06 دی 1402
Peripheral-neuropathy

نوروپاتی محیطی یک اصطلاح پزشکی برای شرایطی است که در آن اعصاب محیطی دچار آسیب می شوند.

نوروپاتی محیطی یک اصطلاح پزشکی برای شرایطی است که در آن اعصاب محیطی (اعصابی که پیام عصبی را از مغز و نخاع به بقیه بخش های بدن می رسانند) دچار آسیب می شوند.

آسیب این بخش سبب اختلال در انتقال پیغام عصبی و در نتیجه علائمی مانند بی حسی، گزگز، احساس سوزش، حساسیت شدید به لمس، از دست دادن تعادل و درد و ضعف عضلانی به خصوص در دست و پا می شود.

در موارد شدیدتر ممکن است حتی علائمی مانند سرگیجه، حالت تهوع، اسهال یا یبوست و اختلال در فشار خون مشاهده شود.

از شایع ترین علل نوروپاتی محیطی می توان به مواردی مانند دیابت، کمبود ویتامین های گروه ب، چاقی، سمومی مانند جیوه و سرب، مصرف الکل و آسیب های فیزیکی، مانند زخم ها یا جراحی اشاره کرد.

اگر آسیب عصبی درمان نشود، می تواند منجر به عوارض شدید مانند زخم پای دیابتی، ضعف و سرگیجه، اختلال شدید در تعادل و هماهنگی، مشکلات قلبی و گردش خون و بروز انواع عفونت شود.

نوروپاتی محیطی ممکن است اشتباه تشخیص داده و یا نادیده گرفته شود، اما اگر زود تشخیص داده شود به راحتی قابل درمان است.

درمان نوروپاتی محیطی

برای پیشگیری و درمان این مشکل مهم تغییر سبک زندگی، تغذیه سالم، انجام فعالیت ورزشی، ترک مصرف الکل و سیگار و مصرف ویتامین های گروه ب مخصوصا ب1،ب6 و ب12 نقش اساسی دارد.

بر اساس نتایج مطالعات مصرف سه ویتامین ب1،ب6 و ب12 به صورت همزمان به دلیل اثر تقویتی که بر روی مکانیسم هم دارند، نسبت به مصرف هرکدام به صورت جدا اثرات بهتری به دنبال دارد.

ویتامین ب1 که به نام تیامین نیز شناخته می شود، ویتامین تامین کننده انرژی اعصاب است و به سلامت سیستم عصبی کمک می کند.

ویتامین ب6 که به نام پیریدوکسین نیز شناخته می‌شود، در انتقال موثر پیام‌ عصبی که در نوروپاتی محیطی مختل می شود، نقش حیاتی دارد.

 ویتامین ب12 که به نام کوبالامین شناخته می شود نقش کلیدی در بازسازی رشته های عصبی و ترمیم آسیب های عصبی دارد.

مکمل هایی که حاوی هر سه ویتامین ب1، ب6 و ب12 هستند، می توانند با قدرت بالایی هم در پیشگیری از ایجاد نوروپاتی محیطی موثر باشند و هم در درمان افراد مبتلا به نوروپاتی سبب ترمیم آسیب های ایجاد شده و کاهش علائمی مانند درد، سوزش و گزگز دست و پا شوند.

هم چنین این مکمل ها به دلیل دارا بودن ویتامین های گروه ب می توانند جهت افزایش سطح انرژی در افراد عادی و رفع خستگی مزمن، تقویت سیستم ایمنی و به عنوان کمک کننده در درمان کم خونی استفاده شوند.

 

مطالب مرتبط

Nail Abnormalities

بیماری های ناخن

Pilonidal Cyst

کیست پیلونیدال چیست؟

روز جهانی فشار خون

17 می؛ روز جهانی ” فشار خون بالا “

Hyperlipidemia

درباره هیپرلیپیدمی یا چربی خون بالا چه می دانید؟

داروی آسم اکتوورکو

راهکارهای دارویی برای مقابله با آسم به مناسب روز جهانی آسم 2024