تلفن همراه حامی سلامت شما!

نویسنده:
اکتوورکو
تاریخ انتشار:
19 آذر 1401
Your-smartphone-can-help-your-health

این یک واقعیت است که تلفن‌های همراه برای سلامتی انسان مضراتی دارند؛ اما نمی‌توان مزایای آن را انکار کرد.

در حال حاضر تعداد بسیاری از افراد به تلفن همراه دسترسی دارند و در زندگی روزمره خود از آن استفاده می‌کنند، در واقع امروزه تلفن همراه به جزئی جدایی ناپذیر از زندگی همه ما تبدیل شده است.

این یک واقعیت است که تلفن‌های همراه برای سلامتی انسان مضراتی دارند؛ به عنوان مثال نور آبی تلفن‌ همراه با کاهش سطح ملاتونین در مغز باعث بی‌خوابی می‌شود یا صحبت کردن طولانی با تلفن همراه باعث ایجاد درد در ناحیه گردن و بخش فوقانی پشت بدن می‌شود.

از سوی دیگر تلفن‌های همراه باعث کاهش ارتباطات عاطفی بین افراد مختلف می‌شوند، چرا که افراد به جای برقراری تماس چشمی و صحبت رو در رو با یکدیگر، به صفحه تلفن همراه خیره شده و با ارسال پیامک با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند.

اگر چه استفاده از تلفن همراه با تاثیرات منفی همراه است، اما نمی‌توان مزایای آن را انکار کرد و می‌توان برای ارتقای سلامتی از آنها بهره گرفت.

  1. ذخیره سازی اطلاعات و سوابق پزشکی: تلفن‌های همراه، امکان ذخیره‌سازی اطلاعات و سوابق پزشکی را فراهم می‌کنند تا در شرایط ضروری، پزشک بتواند از این سوابق و اطلاعات برای تشخیص بهتر بیماری‌ شما استفاده کند.
  2. ردیاب تناسب اندام: اغلب تلفن‌های همراه به ردیاب تناسب اندام مجهز هستند؛ با استفاده از این ردیاب می‌توانید تعداد قدم‌های خود را بشمارید و مسافتی را که راه رفته، دویده یا از پله بالا رفته‌اید را محاسبه کنید. داشتن این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا بتوانید پیشرفت خود را ارزیابی کنید.
  3. دنبال کردن رژیم غذایی بهتر: اپلیکیشن‌های زیادی طراحی شده اند که به شما کمک می‌کنند تغذیه سالم‌تری داشته باشید. با استفاده از این اپلیکیشن‌ها می‌توانید میزان کالری‌ مصرفی را بر اساس سن، جنس، قد و وزن خود محاسبه کنید. اپلیکیشن‌های کالری شمار به شما کمک می‌کنند تا بتوانید جزئیات مربوط به غذاها مانند کربوهیدرات، چربی و پروتئین را ثبت کنید.
  4. حفظ سلامتی ریه‌ها: اگر در شهرهای پرجمعیت زندگی می‌کنید، قطعا آلودگی هوا یکی از اصلی‌ترین عوامل تهدیدکننده سلامتی شما خواهد بود. اما اپلیکیشن‌های خاصی طراحی شده‌اند که دمای هوا، میزان رطوبت و آلودگی هوا را گزارش می‌کنند؛ با استفاده از این اپلیکیشن‌ها می‌توانید از دمای هوا یا میزان آلودگی آن اطلاع پیدا کنید و زمان خروج از منزل را در ساعاتی قرار بدهید که میزان آلودگی هوا در پایین‌ترین حد است.
  5. شمارش تعداد ضربان قلب: حین انجام فعالیت‌های روزانه، ورزش، راه رفتن، دویدن و … تعداد ضربان قلب متفاوت خواهد بود. برخی از انواع تلفن‌های همراه به سنسورهای خاصی مجهز هستند که هنگام انجام فعالیت‌های روزمره، تعداد ضربان قلب را محاسبه می‌کنند. نامتناسب بودن تعداد ضربان‌های قلب، می‌تواند نشانگر وجود بیماری باشد.
  6. ایجاد احساس آرامش: ذخیره کردن موسیقی‌های آرامش بخش(مانند صداهای  طبیعت) در تلفن همراه و گوش دادن به آنها در رفع افسردگی و اضطراب، افزایش تمرکز و داشتن خواب راحت به شما کمک می‌کند.

مطالب مرتبط

Foods to avoid in pregnancy

5 ماده غذایی که در دوران بارداری نباید مصرف شوند!

Stress management during exam

مدیریت استرس در دوره امتحانات

Pilates

ورزش پیلاتس

داروی آسم اکتوورکو

راهکارهای دارویی برای مقابله با آسم به مناسب روز جهانی آسم 2024

CFS

سندرم خستگی مزمن چیست؟