تاثیر قرص های حاوی کافئین

نویسنده:
تاریخ انتشار:
04 اردیبهشت 1403
اردیبهشت-04

کافئین یک محرک طبیعی است و با تحریک سیستم عصبی مرکزی و افزایش سطح انتقال دهنده های عصبی به بهبود هوشیاری، تمرکز و انرژی کمک می کند.

 

تاثیر قرص های حاوی کافئین

کافئین یک محرک طبیعی است که بیشتر در چای، قهوه و گیاه کاکائو یافت می شود.

به دلیل طیف گسترده ی مزایای کافئین، روزانه میلیاردها نفر از این ترکیب به اشکال گوناگون استفاده می‌کنند. با این حال مصرف زیاد کافئین می‌تواند عوارض جانبی هم به همراه داشته باشد، که باید به آنها توجه شود.

کافئین با تحریک سیستم عصبی مرکزی و افزایش سطح انتقال دهنده‌های عصبی به بهبود هوشیاری، تمرکز و انرژی کمک می‌کند. هم چنین می‌تواند به بهبود خلق و خو و عملکرد مغز، کاهش خطر ابتلا به افسردگی و بعضی از بیماری‌ها مثل پارکینسون هم کمک کند.

به دلیل داشتن طیف گسترده‌ای از مزایا و تاثیرات، کافئین را به برخی از داروهای تجویزی یا بدون نسخه، مانند داروهای سرماخوردگی، آلرژی و مسکن ها هم اضافه می‌کنند.

هم چنین یک ترکیب رایج در مکمل‌های کاهش وزن است.

 

تاثیر کافئین روی بدن

افزایش متابولیسم و چربی سوزی و کمک به کاهش وزن:

کافئین می‌تواند متابولیسم را تا 11 درصد و چربی سوزی را تا 13 درصد افزایش دهد. علاوه بر این مصرف کافئین به دلیل کاهش اشتهای کاذب و جلوگیری از پرخوری، می‌تواند در کنترل وزن نقش مهمی داشته باشد.

بهبود عملکرد ورزشی:

کمک به افزایش سوخت و ساز چربی، تقویت عملکرد عضلات، کاهش خستگی در زمان تمرین و افزایش میزان مقاومت بدن از مهم‌ترین اثرات مصرف کافئین در ورزشکاران است.

کاهش خطر بیماری قلبی و دیابت:

مطالعات نشان می‌دهد، مصرف 1 تا 4 فنجان قهوه در روز (تقریباً 100 تا 400 میلی گرم کافئین) خطر ابتلا به بیماری قلبی و مشکلاتی مانند سکته مغزی را کاهش می‌دهد. هم چنین به ازای مصرف هر 200 میلی گرم کافئین روزانه در افرادی که خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را دارند، 12 تا 14 درصد از این خطر کاهش می‌یابد.

کاهش سردردهای ناشی از خستگی و میگرن:

سازمان غذا و داروی آمریکا تاثیر مثبت مصرف کافئین با دوز تنظیم شده را برای تسکین این نوع سردردها به همراه داروهای مسکن دیگر تایید کرده است.

 

سایر تاثیرات کافئین

به صورت کلی قرص‌های کافئین یک روش محبوب برای افزایش انرژی کوتاه مدت و تمرکز، اغلب در حین کار یا مطالعه است، که استفاده از آنها در دوزهای متوسط، می تواند مفید و بی‌خطر باشد.

علاوه بر این مصرف قرص کافئین می‌تواند به کاهش خستگی، بهبود استقامت و عملکرد ورزشی و تسکین درد کمک کند.

مصرف 400 میلیگرم کافئین به صورت روزانه (2 الی 4 فنجان قهوه)  برای اکثر افراد بدون عارضه جانبی خاص در نظر گرفته شده است. البته ذکر این نکته ضروری است که خانم های باردار باید مصرف روزانه خود را به 200 میلی گرم محدود کنند.

در مورادی ممکن است مصرف بیش از حد آن سبب اضطراب، بی قراری، لرزش دست، افزایش ضربان قلب و مشکل خواب و افزایش فشار خون شود.

برای پیشگیری از بروز عوارض احتمالی باید توجه داشت که در صورت مصرف قرص کافئین، دوز مصرفی باید کنترل شده و غذاها یا نوشیدنی های حاوی کافئین، مانند قهوه، چای و نوشابه در مقادیر مشخصی مصرف شوند.

 هم چنین از مصرف این قرص ها در ساعات نزدیک به زمان خواب خودداری کنید.

دکتر رویا خرمی (داروساز)

 

مطالب مرتبط

Spring Allergy

چگونه حساسیت بهاری را کنترل کنیم؟

اردیبهشت-04

تاثیر قرص های حاوی کافئین

Hotel room hygiene

بهداشت محل اقامت در سفر

Co Q10

کوکیوتن

Botax

همه چیز درباره بوتاکس