بهداشت محل اقامت در سفر

نویسنده:
تاریخ انتشار:
23 اسفند 1402
Hotel room hygiene

اما در خصوص بهداشت اتاق هتل باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

برای اکثر ما اقامت در هتل یا به دلیل شرایط کاری است، یا برای گذراندن تعطیلات.

اما در خصوص بهداشت اتاق هتل باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

 حتی اگر هتل گران قیمتی باشد، باز هم به این معنا نیست که اتاق به بهترین شکل ممکن تمیز است. در واقع هرکسی که قبل از شما در این اتاق مانده باشد، باکتری، قارچ و ویروس‌ها را در سرتاسر مبلمان، فرش، پرده‌ها و سطوح پخش کرده است. این که چه مقدار از این میکروب‌ها، قارچ‌ها و … در اتاق باقی مانده است، بستگی به این دارد که اتاق تا چه حد توسط کارکنان هتل تمیز شده باشد.

نقطه شروع، در آسانسور هتل

حتی قبل از این که وارد اتاق خود شوید، دکمه‌های آسانسور هتل را به عنوان کانون میکروب‌ها در نظر بگیرید. از آنجایی که افراد مختلف از آسانسور استفاده می‌کنند، میکروارگانیسم‌ها می‌توانند از طریق دکمه‌های آسانسور به فرد دیگری منتقل شوند.

دستگیره‌های درهای عمومی می‌توانند از نظر وجود میکروب، در وضعیت مشابهی باشند. حتما قبل از تماس دست‌ها با صورت، خوردن و یا آشامیدن، دست‌های خود را بشویید یا از ضدعفونی‌کننده مخصوص استفاده کنید.

از شایع‌ترین بیماری‌هایی که افراد ممکن است از طریق اتاق‌های هتل به آنها مبتلا شوند، می‌توان به التهاب معده و روده باریک (اسهال و استفراغ) همراه با ویروس‌های تنفسی مانند سرماخوردگی، ذات‌الریه و البته کووید-19 اشاره کرد.

دستشویی و حمام‌ نسبت به سایر بخش‌های اتاق‌، کاملاً تمیز می‌شوند و اغلب محیط‌هایی هستند که کمترین میزان باکتری در آنجا وجود دارد.

البته دستگیره‌های درهای دستشویی و حمام ممکن است توسط عوامل بیماری‌زا، ناشی از تماس با دست یا دستمال آلوده، محل تجمع عوامل بیماری زا باشند.

اگر لیوان‌های موجود در اتاق یک بار مصرف نیستند، حتما قبل از استفاده آنها را بشویید (می‌توانید از شامپو، یا شامپو بدن استفاده کنید)؛ زیرا هرگز نمی‌توانید مطمئن شوید که لیوان‌ها به درستی شسته شده‌اند یا خیر.

مراقب کنترل تلویزیون و … باشید.

تخت، ملافه و بالش نیز می‌تواند محل تجمع عوامل بیماری زا باشد.

 یک مطالعه در سال 2020 نشان داد که پس از این که یک بیمار مبتلا به کووید-19، که هنوز علائمی از بیماری را نداشته، اتاق را ترک می‌کند، آلودگی ویروسی قابل توجهی در بسیاری از سطوح اتاق، به خصوص روی بالش‌ها، ملافه‌ها و روکش لحاف، مشاهده می‌شود.

احتمال کمی وجود دارد که به تمیزی اشیای روی میز، تلفن، کتری، دستگاه قهوه ساز، کلید برق یا کنترل تلویزیون توجه کنیم. هرچند که در اغلب موارد این سطوع و اشیا بعد از ترک هر مسافر تمیز نمی شوند.

برخی از ویروس‌ها، مانند ویروس‌ کویید -19 می‌توانند تا چند روز روی سطوح باقی بمانند؛ این در حالی است که فاصله زمانی بین ترک مسافر قبلی و ورود مسافر جدید اغلب کمتر از 12 ساعت است.

تمیز کردن وسایل پارچه‌ای نرم مانند کوسن، صندلی، و پرده‌ها نیز دشوار است و ممکن است غیر از پاک کردن لکه‌ها، ضدعفونی نشوند، بنابراین بهتر است بعد از دست زدن به آنها، دست‌های خود را بشویید.

مهمانان ناخوانده

علاوه بر موارد ذکر شده باید، به خطر وجود ساس‌ها نیز توجه داشته باشید. این حشرات در فضاهای باریک و کوچک مخفی شده و ماه‌ها بدون تغذیه در خواب می‌‌مانند.

منظور از فضاهای کوچک درزهای چمدان، تشک و تختخواب است. ساس ها در در اغلب هتل ها یافت می شوند. فقط به این دلیل که یک اتاق تمیز به نظر می‌رسد و بوی نامطبوعی نمی‌دهد، به این معنی نیست که ساس‌ها در کمین نیستند.

خوشبختانه، بیماری خاصی از طریق گزش ساس منتقل نمی‌شود، اما نواحی گزش ممکن است ملتهب و عفونی شوند. گزش‌های پوستی مایل به قرمز و لکه‌های خون روی ملحفه‌ها نشانه‌های وجود ساس هستند (از کرم ضدعفونی‌کننده روی گزش‌ها استفاده کنید).

اگر فکر می‌کنید در اتاق شما ساس وجود دارد به مسئولین هتل اطلاع دهید و برای جلوگیری از انتقال آنها به خانه خود، حتما چمدان و لباس‌های خود را قبل از ورود به خانه به دقت بررسی کنید.

اتاق‌‌های گران‌تر در هتل ‌های پنج ستاره لزوماً به معنای تمیزی بیشتر نیست؛ بنابراین در هر کجا که اقامت دارید، یک بسته دستمال مرطوب ضد عفونی کننده با خود ببرید و سطوح موجود در اتاق، مانند میز، کنترل تلویزیون و … را تمیز کنید.

هم چنین، دست‌های خود را به طور مرتب بشویید یا ضدعفونی کنید؛ به خصوص قبل از اینکه چیزی بخورید یا بنوشید. دمپایی یا جوراب ضخیم با خود ببرید تا با پای برهنه روی فرش‌های هتل راه نروید، چراکه فرش‌ها هم منبع عوامل بیماری زا هستند.

در نهایت، با رعایت نکات ذکر شده، از اقامت خود در هتل لذت ببرید.

مطالب مرتبط

اردیبهشت-04

تاثیر قرص های حاوی کافئین

Hotel room hygiene

بهداشت محل اقامت در سفر

Co Q10

کوکیوتن

Botax

همه چیز درباره بوتاکس

body dysmorphic disorders

اختلال بدشکلی بدن