بهداشت حین ماسک

نویسنده:
اکتوور
تاریخ انتشار:
18 دی 1400
Mask-Post-Img

امروزه در سراسر دنیا یکی از راه های کاهش شیوع ویروس کرونا و مراقبت فرد از این ویروس استفاده از ماسک است.

امروزه در سراسر دنیا یکی از راه های کاهش شیوع ویروس کرونا و مراقبت فرد از این ویروس استفاده از ماسک است. در حال حاضر ماسک بخش ثابت پوشش افراد محسوب می شود. اما مطابق با رعایت اصول بهداشتی هنگام پوشیدن لباس، زدن ماسک نیز از این قاعده مستنثنی نیست و نیازمند مراقبت های بهداشتی بیشتر نسبت به سایر پوشش ها است.

یکی از مهم ترین دلایل لزوم رعایت بهداشت ماسک، وجود فضای مرطوب دهان در زیر ماسک است؛ چرا که در صورت عدم مدیریت رطوبت ایجاد شده در فضای زیر ماسک، ریسک عفونت های مختلف از جمله عفونت های باکتریایی و قارچی پوستی و هم چنین عفونت های دهانی بالا می رود. هم چنین به علت حجم بالای رطوبت و عدم جریان هوا، سرعت انتشار این بیماری ها بیش تر و کنترل آن به مراتب سخت تر است.

برای کاهش ریسک بروز این علایم، متخصصان پوست روش های مختلفی را ارایه کرده اند؛ از جمله:

1- شستشوی روزانه پوست و مرطوب ساختن آن

شستشوی پوست به وسیله شوینده یا پاک کننده ملایم و بدون عطر می تواند از بسیاری از مشکلات پوست جلوگیری کند. هم چنین برای کاهش ریسک خشکی پوست، استفاده از مرطوب کننده ها بعد از شستشو توصیه می شود. بهتر است مرطوب کننده ها با توجه به نوع پوست انتخاب شوند، برای مثال:

  • پوست چرب: ژل؛
  • پوست معمولی: لوسیون؛
  • پوست خشک: کرم.

علاوه بر این وجود یکی از ترکیبات سرامید ها، هیالورونیک اسید و دایمتیکون در ترکیبات مرطوب کننده می تواند مفید تر باشد.

در مورد پوست های خشک و حساس بهتر است قبل از زدن ماسک و هم چنین بعد از ماسک از مرطوب کننده استفاده شود.

2- استفاده از کرم لب

خشکی لب و شکاف آن از جمله مشکلات شایع پس از زدن ماسک است که می تواند برای فرد آزار دهنده باشد. استفاده از کرم لب مناسب می تواند این علامت را بسیار کاهش داده و رطوبت لب ها را حفظ کند. یک کرم لب مناسب بهتر است چربی قابل کنترل و جذب بالا داشته باشد و روی صورت پخش نشود. هم چنین بهتر است فاقد رایحه باشد که در صورت زدن ماسک برای فرد مشکلات تنفسی ایجاد نکند.

بهترین زمان استعمال کرم لب در موارد زیر است:

  • بعد از شستشوی صورت؛
  • قبل از زدن ماسک؛
  • قبل از خواب.

3- پاک کردن آرایش

زمانی که شما در زیر ماسک آرایش می کنید، فضای مرطوب ایجاد شده باعث بسته شدن منافذ پوست شده و سلامت پوست را به خطر می اندازد؛ از جمله این که ریسک عفونت های باکتریایی را بالا برده و به علت مسدود شدن منافذ باعث بروز آکنه های متورم و دردناک می شود. بنابراین پاک کردن آرایش در زیر ماسک یکی از راه های حفظ سلامتی پوست در این دوران است. در صورت ضرورت آرایش، بهتر است از لوازم آرایش غیر کومدوژن( Non – comedogenic) استفاده شود.

4- عدم استفاده ازمحصولات مراقبتی پوستی جدید

در صورتی که تا بحال از اسکراب ها و لایه بردارها استفاده نکرده اید، بهتر است به علت حساس شدن پوست در این دوره نیز از آنها استفاده نشود.

5- استفاده کمتر از محصولات مراقبتی تحریک کننده پوست

استفاده از ماسک حتی برای زمانی کوتاه می تواند میزان حساسیت پوست به سایر عوامل شیمیایی را تغییر دهد؛ بنابراین در این دوره توصیه می شود از لایه بردارهای سخت، اسکراب های پوست و رتینویید ها به مراتب کم تر استفاده شود. ترکیبات زیر می تواند میزان تحریک پذیری پوست را افزایش دهد:

  • اسید سالیسیلیک؛
  • رتینویید های خوراکی و موضعی؛
  • محصولات پس از اصلاح (after shave).

6- استفاده از ماسک مناسب

ماسک مورد استفاده در این دوره باید ویژگی های مختلفی داشته باشد؛ از جمله این که لایه های محافظت آن به اندازه کافی باشد تا بتواند از شیوع ویروس جلوگیری کند. اما ترجیحا جنس لایه بیرون آن پلاستیک، نایلون، پلی استر و ریون کامل نباشد؛ زیرا منجر به تحریک پوست شده و ریسک عفونت های پوستی را بالا می برد. هم چنین ماسک باید روی صورت راحت قرار گرفته باشد؛ زیرا اگر ماسک بیش از حد سفت باشد و روی صورت کشیده شده باشد، می تواند پوست شما را تحریک کند. نکته مهم دیگر در مورد ماسک تنظیم کامل و ثابت ماسک است؛ زیرا اگر مرتب ماسک خود را برای تنظیم لمس کنید، میکروب ها به ماسک و صورت انتقال پیدا خواهند کرد.

تعویض مداوم ماسک ها نیز باید انجام شود. استفاده طولانی مدت از یک ماسک و یا شستشوی آن ریسک عفونت را بالا برده و میزان پیشگیری را کاهش می دهد. در صورت اجبار در شستشو، این عمل باید با استفاده از شوینده های فاقد رایحه انجام شود. هم چنین استفاده از آب با دمای بالا الزامی است.

در صورتی که ماسک پس از شستشو تغییر حالت دهد، میزان پیشگیری آن در برابر ابتلا به ویروس کرونا کاهش می یابد.

7- استراحت در زمان ماسک زدن

هر 4 ساعت زدن ماسک نیاز به 15 دقیقه استراحت دارد. این امر علاوه بر حفظ سلامت دستگاه تنفسی، افزایش اکسیژن رسانی و بهبود عملکرد مغز، به افراد کمک می کند تا سلامت پوست خود را به مراتب بیشتر حفظ کنند. البته این اتفاق در شرایط ایمن و بعد از شستشوی دست ها قابل انجام است.

مکان های امن برای برداشتن ماسک:

  • فضای باز با حداقل دو متر فاصله با سایرین؛
  • داخل ماشین وقتی تنها هستید؛
  • در خانه.

8- درمان پوست در صورت بروز آکنه

در صورت بروز آکنه و سایر عفونت های پوستی، درمان آن برای جلوگیری از گسترش بیش تر ضروری است.

9- بهداشت دهان و دندان

علاوه بر زیبایی نکته مهم دیگری که در مورد ماسک زدن پوست وجود دارد، بهداشت دهان و دندان است. زیرا با توجه به ایجاد فضای گرم و مرطوب در زیر ماسک، در صورت عدم رعایت بهداشت، ریسک بروز کاندیدیازیس دهانی و آفت دهانی افزایش پیدا می کند؛ بنابراین مسواک زدن در طول روز و هم چنین استفاده از دهانشویه های آنتی باکتریال در این دوره به حفظ سلامت بیش تر دهان کمک می کند. علاوه بر این مصرف روزانه آنتی اکسیدان ها از جمله ویتامین ث در کاهش بروز زخم های گوشه دهان موثر است.

به خاطر داشته باشید مراقبت از پوست در دوران استفاده از ماسک امری ضروری است و به حفظ زیبایی و سلامت پوست کمک می کند.

مطالب مرتبط

داروی آسم اکتوورکو

راهکارهای دارویی برای مقابله با آسم به مناسب روز جهانی آسم 2024

CFS

سندرم خستگی مزمن چیست؟

Spring Allergy

چگونه حساسیت بهاری را کنترل کنیم؟

chickenpox

آبله مرغان

اردیبهشت-04

تاثیر قرص های حاوی کافئین