واکسن های کرونا و واکسیناسیون در ایران (بخش دوم)

نویسنده:
اکتوور
تاریخ انتشار:
18 دی 1400
Vaksan-Post-Img

گسترش یک بیماری وابستگی بسیاری به محیط دارد. نحوه‌ ابتلا به بیماری، میزان کشندگی و مسری بودن آن، سطح بهداشت مردم و زمان پیدایش واکسن یا درمان برای آن بیماری، از جمله عوامل موثر بر گسترش یک بیماری هستند.

گسترش یک بیماری وابستگی بسیاری به محیط دارد. نحوه‌ ابتلا به بیماری، میزان کشندگی و مسری بودن آن، سطح بهداشت مردم و زمان پیدایش واکسن یا درمان برای آن بیماری، از جمله عوامل موثر بر گسترش یک بیماری هستند. بنابراین واکسیناسیون موثر و سریع اهمیت بسیار ویژه ای در شکستن زنجیره انتقال بیماری و شکست آن دارد.

واکسن های کووید در جلوگیری از بیماری کووید، به ویژه نوع شدید بیماری و مرگ  ایمن و موثر هستند. در واقع این واکسن ها خطر انتشار ویروس عامل عفونت کووید را در افراد کاهش می دهد و  ممکن است بعد از واکسیناسیون عوارض جانبی داشته باشید. این موارد طبیعی است و طی چند روز از بین می رود.

بعد از واکسیناسیون به طور معمول 2 هفته طول می کشد تا بدن در برابر ویروس عامل کووید محافظت (ایمنی) ایجاد کند. شما تا 2 هفته بعد از دوز دوم واکسن 2 دوزی یا 2 هفته پس از واکسن تک دوزی کاملا واکسینه نشده اید.

آن چه که هنوز در مورد واکسن ها در حال بررسی هستیم:

  1. واکسن ها تا چه میزانی از افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف، از جمله افرادی که داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده می کنند، محافظت می کنند؟
  2. واکسن کووید تا چه مدت از افراد در برابر ویروس محافظت می کند؟
  3. چه تعداد از افراد باید واکسینه شوند تا مصونیت دسته جمعی ایجاد شود؟
  4. واکسن ها تا چه میزان در برابر ویروس های جهش یافته موثرند؟

حال به بررسی سوالات رایجی که در مورد واکسن های ویروس کرونا مطرح است می پردازیم :

  • آیا واکسن‌های کرونا ایمن هستند؟

بله؛‌ حتی واکسن‌هایی که به سرعت تولید می‌شوند نیز باید تحت آزمایش‌های بالینی دقیق قرار گیرند تا ثابت شود که استانداردهای مورد توافق در سطح بین‌المللی برای حفظ ایمنی و اثرگذاری را رعایت می‌کنند یا نه. یک واکسن تنها در صورتی که مطابق این استانداردها باشد می‌تواند اجازه سازمان‌های ناظر ملی و بین المللی را دریافت کند.

  • اگر قبلا فردی مبتلا به کووید بوده و بهبود یافته باشد، آیا باز هم نیاز به واکسیناسیون وجود دارد؟

بله؛ بدون توجه به این که قبلا کووید داشته اید یا نه، باید واکسینه شوید. این به این دلیل است که متخصصان هنوز نمی دانند پس از بهبودی از کووید چه مدت در برابر بیماری ایمن هستید. حتی اگر قبلا از کووید بهبود یافته باشید، ممکن است مجددا به ویروس عامل کووید آلوده شوید. مطالعات نشان داده است که واکسیناسیون تقویت شدیدی در محافظت از افرادی که از کووید بهبود یافته اند ایجاد می کند.

اگر تحت درمان کووید با آنتی بادی مونوکلونال یا پلاسمای بهبودیافتگان هستید، باید 90 روز بعد از اتمام درمان برای دریافت واکسن کووید صبر کنید. اگر مطمئن نیستید که چه روش درمانی دریافت کرده اید یا اگر سوالات بیشتری در مورد واکسن کووید دارید، با پزشک خود مشورت کنید.

اگر سابقه سندرم التهاب چند سیستمی دارید، تا 90 روز پس از بهبودی کامل بیماری تزریق واکسن خود را به تعویق بیندازید.

متخصصان هنوز در مورد مدت زمان مصونیت واکسن در برابر کووید-19 بیشتر می آموزند. منابعی چون CDC و یا WHO با در دسترس قرار دادن شواهد جدید، به افراد آگاهی لازم و موثر می بخشند.

  • مصونیت با واکسن کووید چه مدت طول می کشد؟

دقیق مشخص نیست که مصونیت با واکسن چقدر طول می کشد. آنچه که مشخص است این است که کووید باعث بیماری و مرگ بسیار جدی در بسیاری از افراد جامعه شده است. در صورت ابتلا به کووید، خطر سرایت به عزیزانتان افزایش می یابد؛ بنابراین در شرایط پاندمی، دریافت واکسن کووید انتخاب مطمئن تری است.

متخصصان در تلاشند تا هم در مورد مصونیت طبیعی و هم مصونیت ناشی از واکسن بیشتر بدانند.

  • آیا با داشتن یک بیماری زمینه ای، دریافت واکسن کرونا امکان پذیر است؟

افرادی که دارای شرایط پزشکی زمینه ای هستند می توانند واکسن کووید دریافت کنند؛ به شرطی که واکنش آلرژیک فوری یا شدیدی نسبت به واکسن کووید یا به هیچ یک از مواد موجود در واکسن نداشته باشند. واکسیناسیون در هر سنی بسیار اهمیت دارد. به خصوص برای افراد با مشکلات زمینه ای خاص، به دلیل این که این افراد در معرض خطر ابتلا به نوع شدید تر بیماری کووید -19 هستند، واکسیناسیون اهمیت ویژه ای دارد.

  • آیا امکان تزریق واکسن در حالی که فرد مبتلا به ویروس کرونا می باشد، وجود دارد؟

خیر. افراد مبتلا به کووید که علایم دارند باید منتظر بمانند تا زمانی که بهبودی کامل از بیماری را پیدا کرده و دیگر شرایط قرنطینه را نداشته باشند. در این صورت اجازه دریافت واکسن برای این افراد وجود دارد.

در صورت گذشت حداقل 10 روز از زمان ظهور علایم و گذشت حداقل 24 ساعت بدون تب و بدون مصرف داروهای کاهنده تب و علایم دیگر کووید، فرد مبتلا در حال بهبود است و دیگر نیازی به ادامه قرنطینه نیست.

مطالب مرتبط

داروی آسم اکتوورکو

راهکارهای دارویی برای مقابله با آسم به مناسب روز جهانی آسم 2024

CFS

سندرم خستگی مزمن چیست؟

Spring Allergy

چگونه حساسیت بهاری را کنترل کنیم؟

chickenpox

آبله مرغان

اردیبهشت-04

تاثیر قرص های حاوی کافئین