شرکت اکتوورتولید کننده رده یک کمپانی “مرک” آلمان در ایران انتخاب شده

نویسنده:
تاریخ انتشار:
06 شهریور 1402
4R4A3406

مصاحبه دکتر رضامستوفی درنمایشگاه فارمکس

لطفا کمی از تاریخچه شرکت و مجموعه خود بفرمایید. هلدینگ اکتوور در دو شاخه دارویی وغذایی فعال بوده و مجموعا با بیش از 5000 نفر نیروی انسانی در ده مجموعه مختلف فعالیت می کند. در حال حاضر اکتوور، دارای 5 شرکت تولیدی فعال در حوزه دارو است:

_  شرکت داروسازی اکتوورکو

_ شرکت داروسازی آتی­ فارمد

_ شرکت داروسازی اکتروخاورمیانه

_ شرکت داروسازی البرز زاگرس

_ شرکت دارویی اکتوبیوکم

لطفا کمی از محصولات تولیدی کارخانه ­های اکتوورکو و موارد کاربردشان را توضیح دهید؟

سبد دارویی گروه اکتورکو بیش از 350 محصول دارویی در 17 حوزه درمانی و مواد موثره دارویی است که شامل قلب­ و­عروق، مغزو­اعصاب، روانپزشکی، بیماری­ های تنفسی، دیابت، بیماری­های گوارشی، اورولوژی، بیماری­های زنان­ ونازایی، ام ­اس، پیوند اعضا، پوست و مو و زیبایی، ضد سرطان، مسکن­ ها، بیماری­ های عفونی، مکمل ها، مواد موثره دارویی و داروهای بایوتک است.

آیا محصولاتی در لبه فناوری یا به صورت انحصاری در کشور تولید می‌کنید؟ در شرکت شما نقش تحقیق و توسعه چیست و چه دستاوردهایی در این زمینه داشته‌اید؟

گروه دارویی اکتوور با تجربه ­ای بیش از نیم قرن و با همکاری بیش از 2500 نیروی انسانی کار آمد در بخش ­های مختلف تحقیق و توسعه، تولید، بازاریابی و توزیع دارو  به یکی از بزگترین تولید کنندگان دارویی کشور تبدیل شده است. این گروه دارویی با استفاده از مواد اولیه با کیفیت و بهره­ گیری از جدیدترین تکنولوژی­ های روز دنیا و با استفاده از دانش تخصصی دانشمندان صنعت داروسازی ایران، برترین محصولات دارویی را مطابق با استانداردهای جهانی تولید می­کند.

 اکتوور با سرمایه ­گذاری و تمرکز بر تولید با کیفیت ­ترین محصولات دارویی، بخشی از بروزترین و منحصربفردترین تجهیزات تولید داروی ایران را در اختیار دارد. از جمله تنها کارخانه دارای استاندارد OEL5 در تولید داروهای پر خطر (البرز زاگرس) ، پیشرفته ­ترین کارخانه تولیدکننده داروهای ضد سرطان(اکترو) و تنها خط تولید مواد اولیه بیولوژیک در بیوراکتورهای Single Vse در ایران که در کارخانه اکتوورکو مستقر است.

تمامی خطوط تولیدی گروه اکتوور دارای تاییدیه GMPاز سازمان غذاودارو بوده و تاییدیه کمپانی‌های “مرک” آلمان و “کرکا” اسلوونی را داشته و محصولات متنوع آن­ها را تحت لیسانس تولید می­کند. کارخانه آتی­ فارمد اولین کارخانه ایرانی دارایGMP  برای تولید محصولات هورمونی است. دریافت مجوزتولید سطح  OEL5  برای تولید داروهای پرخطر توسط کارخانه البرز زاگرس از دیگر دستاوردهای گروه اکتوور است. شرکت اکتوورکو با استفاده از پیشرفته­ ترین ماشین آلات تولید دارو و رعایت بالاترین استاندارد هابه عنوان تولیدکننده رده یک “مرک “برای تولید تحت لیسانس داروهای آن شرکت در ایران انتخاب شده است.

در سال ۱۴۰۱ چه محصولاتی به سبد تولیدی شما اضافه شده است و برای سال ۱۴۰۲ چه محصولات جدیدی را در برنامه تولید خود قرار داده‌اید؟

گروه دارویی اکتوور امسال ده‌ها محصول دارویی جدید را به سبد محصولات خود افزوده که ازجمله این داروها

می­ توانیم به داروهای پرخطر برای بیماری ­های خاص، داروهای بیولوژیک، مکمل­ های دارویی و مواد اولیه داروهای شیمیایی اشاره کرد.

نظر شما درباره خودکفایی دارو در کشور چیست؟ آیا در کشورهای دیگر تلاش می‌شود همه محصولات دارویی را خودشان تولید کنند؟ سهم شرکت شما در خودکفایی دارویی کشور چه اندازه است؟

دارو ازجمله اقلام استراتژیک و موردنیاز کشور است و به همین خاطر توجه ویژه‌ و تلاش ویژه ای برای خودکفایی  حد اکثری در تولید آن صورت گرفته است .طبق آمار سازمان غذا و داروی کشور در حال حاضر 98 درصد  سهم عددی  و 83 درصد سهم ارزی از نیاز داروی کشور را شرکت های تولید کننده داخلی تامین می کنند.

با توجه به پیشرفت علم و افزایش ملکول­ های دارویی، ما در دنیا مشاهده می­ کنیم مصرف برخی از ملکول­ ها به قدری پایین است که تولید  محصول برای کشورهای دیگر مقرون به صرفه نبوده و فقط یک شرکت در کل دنیا آن محصول را تولید و صادر می­کند که به این صورت نیاز کل دنیا را تامین می­کند. کشور ما هم بهتر است به این سمت برود و انرژی خود را برای دارو های اساسی و تولید داروهای جدید قرار دهد.

گروه دارویی اکتوور طی سالیان  اخیرهمواره تلاش کرده تا با انتقال فناوری به داخل کشور و تولید محصولات دارویی تحت لیسانس، بتواند کشور را به خودکفایی برساند. در حال حاضر گروه اکتوور توانسته است با شرکت های بزرگ دنیا همکاری داشته و همواره سبد محصولات خود را افزایش دهد.

اجرای طرح دارویار چه تاثیری بر فعالیت مجموعه شما داشته است؟ چه پیشنهادی برای حل شدن مشکلات دارویی کشور دارید؟

طرح دارویار به منظور حذف ارز و انتقال ارزی دارو به سمت بیمه‌ها روی کار آمده است و به گفته وزارت بهداشت هدف اصلی کمک به بیماران در پرداخت هزینه‌های دارویی است تا بتواند داروهای بیشتری را تحت پوشش بیمه همگانی قرار دهد. همچنین به کنترل ومنطقی شدن تجویز، مصرف دارو، کاهش تقاضای القایی و کنترل قاچاق معکوس کمک کند.

داروسازها و داروخانه‌دارها از این طرح رضایت کافی ندارند، به این دلیل که آن­ها وظیفه دارند که یارانه دارو را از دولت به مصرف کننده منتقل کنند، در حالی که پولی از دولت نگرفتند و بیمه­ ها  در زمانی که خود تشخیص می‌دهند این پول را پرداخت می‌کند و فرانشیز دارو چند ماه در بیمه می‌ماند. البته اشکالاتی در قیمت‌گذاری بعضی داروها وجود دارد مثل زیان ده بودن تعدادی از دارو ها، افزایش روزانه اقلام مصرفی مواد بسته بندی و آزمایشگاهی به دلیل افزایش قیمت ارز و  همچنین ناتوانی شرکت‌های در تامین نقدینگی برای خرید ارز، عدم اطمینان زنجیره تامین از توان پرداخت توسط بیمه‌ها که امیدواریم توسط مجریان طرح و ذینفعان اصلاح شود.

نقش نمایشگاه‌های دارویی به‌خصوص نمایشگاه فارمکس در رشد صنایع دارویی و گسترش بازارهای داخلی و خارجی تا چه اندازه است؟

نمایشگاه فارمکس معتبرترین و بزرگترین نمایشگاه مواد اولیه دارویی کشور است. امسال همچون سال گذشته گروه دارویی اکتوور به عنوان اسپانسر سطح پلاتینیوم در این نمایشگاه حضور خواهد داشت. این نمایشگاه محل اتصال زنجیره تامین دارو و تبادل علم وفناوری در بین شرکت های مختلف حوزه دارویی است. حضور شرکت­های مختلف در بخش ماده اولیه، ماشین ­آلات و تولیدکنندگان محصول نهایی کمک شایانی به معرفی و عرضه محصولات می­کند. حضور گروه اکتوور در نمایشگاه فارمکس کمک فراوانی به ارائه و معرفی محصولات تولیدی این شرکت به بازدیدکنندگان و فعالین صنعت دارویی، می­ نماید.

کیفیت مواد اولیه دارویی و داروهای ایرانی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ برای افزایش اعتماد عمومی به داروهای ایرانی چه راهکارهایی مناسب‌تر است؟

مواد موثره دارویی تاثیر مستقیمی بر کیفیت و هزینه‌های محصول نهایی دارویی را دارند.در حال حاضر سهم بزرگی از مواد اولیه دارویی مورد نیاز کشور توسط صنعت تولید مواد اولیه دارویی در داخل کشور تولید می‌شود. ضمن کاهش نیاز واردات به مواد اولیه دارویی و جلوگیری از خروج ارز از کشور،  که این امر سبب پیشرفت این صنعت شده است.

مطالب مرتبط

لانچ داروی ترایتیس اکتوورکو

لانچ داروی ترایتیس اکتوورکو

پیام نهاله نراقی به مناسبت روز جهانی کارگر

گرامی‌داشت روز جهانی کارگر

برگزاری مسابقات فوتسال گروه دارویی اکتوورکو

برگزاری مسابقات فوتسال آقایان با شعار ” با هم برای سلامتی”

هفته ملی سلامت اکتوورکو

پیام سرکار خانم نهاله نراقی به مناسبت هفته سلامت

بیانیه نهاله نراقی درباره آینده روشن صنعت دارو در ایران

آینده روشن صنعت دارو در ایران