برای با هم ماندن کنار هم نباشیم

نویسنده:
اکتوور
تاریخ انتشار:
18 دی 1400
Yalda-Post-Img

شب یلدا یا شب چله نامی است که برای شب آغاز فصل زمستان انتخاب شده است.

دکتر لادن ادیب عشق (داروساز)

شب یلدا یا شب چله نامی است که برای شب آغاز فصل زمستان انتخاب شده است.

یلدا به معنای زایش و تولد بوده و درشب یلدا، طی شدن بلندترین شب سال و به دنبال آن طولانی تر شدن زمان روشنایی روز، جشن گرفته می شود.

در فرهنگ ایران زمین مرسوم است تا اعضای خانواده، در شب یلدا گرد هم آیند. شاهنامه خوانی، فال حافظ، شنیدن خاطرات و قصه های زیبای پدربزرگ ها و مادربزرگ ها، روشن کردن شمع، گوش دادن به موسیقی و خوردن انار، هندوانه و آجیل شب چله و … از رسوم زیبای این جشن کهن می باشند. هندوانه نمادی از گرمای تابستان و نشانه دوری از سرما و بیماری تا پایان زمستان، انار به نشانه شادی و زایش و آجیل شب یلدا نمادی از اهمیت تغذیه سالم در نظر گرفته می شود.

اما یلدای امسال نیز بی شک مانند یلداهای پیشین نخواهد بود. ویروس کرونا مهمان ناخوانده سفره یلدای امسال ما نیز هست.

دورهمی ها و برگزاری تجمعات عامل اصلی انتقال ویروس، ابتلای خانوادگی و بروز جهش های پی در پی ویروس کرونا می باشند. دور هم جمع شدن در شب یلدا نیز می تواند با شیوع بیشتر ویروس و آسیب به سلامتی دوستان و نزدیکانمان همراه باشد؛ و در نهایت موجب افزایش فشار کاری و خستگی بیشتر کادر درمان که مسئولیت خطیر حفظ جان مردم را در بدترین شرایط بر عهده داشته و کماکان در خط مقدم مبارزه با کرونا، با جان و دل مشغول به خدمت رسانی هستند، می شود.

گرچه شب یلدا در سنت ما ایرانی ها کنار هم بودن را تعریف می کند، ولی درس های بزرگی نیز به همراه دارد. فلسفه اصلی یلدا با هم بودن و لذت بردن از لحظات در کنار یکدیگر است. نمادهای آن نیز نشانه شادی، سلامتی و دوری از بیماری است. برای تحقق فلسفه زیبای یلدا، امسال کنار هم بودن را به صورت مجازی تجربه کنیم. استفاده از امکاناتی مانند تماس های تصویری چند نفره، ارسال پیام های صوتی و تصویری، خرید آنلاین خوراکی های شب یلدا و یا ارسال هدیه ای کوچک برای عزیزانتان می تواند جایگزین مناسبی برای حضور فیزیکی در کنار یکدیگر باشد. شب یلدا به قدر دقیقه ای بیشتر بودنش چنان منزلت خاصی به خود گرفته است، پس عظمت سال های باهم بودن و در کنار هم زندگی کردن ما در وصف کلمات نمی گنجد. تنها راه حفاظت از این ارزش بزرگ، رعایت فاصله گذاری اجتماعی است. شیرینی لبخندهای امشب، هر چند که به صورت مجازی گرد هم آیند، هزاران بار ارزشمندتر از اشک های حسرتی است که می تواند پیامد لحظه ای غفلت در این شب زیبا باشد.

در شرایط سخت کنونی می توان از این شب بلند سال درس های بسیاری آموخت و قدم های بزرگی برداشت تا شاید کمی از خستگی پرستاران و کادر درمان کم شود؛ دل های مردم شادتر باشد؛ آمار ابتلا و فوتی های کرونایی کاهش یابد و روزی را شاهد باشیم که دوباره بی دغدغه در کنار یکدیگر جمع شده و یلداهای دیگری را با هم سپری کنیم.

یادمان نرود اعضای کادر درمان، طی حدود دو سال گذشته لحظات ارزشمندی را در کنار عزیزان خود نبوده اند؛ تا آرام جان عزیزان ما باشند. میان سطرهای شادی امشب، لحظه ای درنگ کنیم، چشمان خود را ببندیم و دقیقه ای خود را در تن پوش سفیدشان در مراکز درمانی تصور کنیم. تنها کاری که از ما بر می آید، رعایت پروتکل هاست تا شاید بتوانیم لحظه های کاری فرشتگان سلامت را کمی شیرین تر کنیم و اندکی از فشار کاری این عزیزان بکاهیم و این ارزشمند ترین دقیقه سال را برای قدر دانی به مدافعان سلامت هدیه دهیم و آرزو کنیم تمام خستگی ها تا سحر از وجودشان رخت بربندد.

بر سر آنم که گر ز دست برآید               دست به کاری زنم که غصه سر آید

مطالب مرتبط

داروی آسم اکتوورکو

راهکارهای دارویی برای مقابله با آسم به مناسب روز جهانی آسم 2024

CFS

سندرم خستگی مزمن چیست؟

Spring Allergy

چگونه حساسیت بهاری را کنترل کنیم؟

chickenpox

آبله مرغان

اردیبهشت-04

تاثیر قرص های حاوی کافئین