گفت‌و‌گو با مدیرعامل شرکت اکتووِرکو

نویسنده:
اکتوورکو
تاریخ انتشار:
01 مرداد 1399
25

به گزارش روابط عمومی گروه اکتوور،نهاله نراقی مدیرعامل شرکت اکتوورکو است. شرکت اکتوورکو شرکتی پیشتاز در زمینه تولید داروهای با کیفیت بسیار بالا و مطابق با آخرین استانداردهای بین‌المللی است. این شرکت با سابقه بیش از 40 سال فعالیت در زمینه امور دارویی از سال 1390 قدم به عرصه تولید دارو گذاشت و در مدت کوتاهی موفق به تولید بالغ بر 100 نوع دارو در اشکال دارویی قرص، کپسول، سرنگ آماده تزریق، پودرهای استریل لئوفیلیزه، آمپول‌های تزریقی و غیره شده است. داروهای این شرکت به دو دسته اصلی داروهای شیمیایی و بیولوژیک تقسیم می‌شود که در درمان بیماری‌های قلبی عروقی، اعصاب، گوارش، دیابت، آسم، حساسیت و غیره و نیز بیماری‌های خاص نظیر ام.اس و انواع سرطان کاربرد دارند. در حال حاضر در گروه اکتوور (دارویی _ غذایی) بیش از 2500 نفر پرسنل مشغول به کار هستند. گفت‌و‌گو با مدیرعامل این شرکت را در ادامه می‌خوانید: *از خودتان و فعالیت‌های شرکت اکتوورکو بگویید. من نهاله نراقی هستم؛ سال 1339 در تهران متولد شدم. فارغ‌التحصیل رشته جامعه‌شناسی (در مقطع کارشناسی) از دانشگاه وین اطریش و مسلط به سه زبان انگلیسی، اسپانیایی و آلمانی هستم. هم‌اکنون نیز پس از این سال‌ها همچنان روزانه بیشتر از 14 ساعت کار و فعالیت روزانه و مطالعه گسترده در حوزه دارویی، دارم. اگر بخواهم در مورد اوقات فراغت و تفریحات خود صحبت کنم باید بگویم به جز کار، سپری کردن وقت در کنار خانواده و فرزندان، 6 نوه قد و نیم قد هم داریم که یکی از مهم‌ترین وقت‌های فراغت من هستند. مهارت‌های بارز شغلی من، تسلط به سازماندهی و کارگروهی است. توسعه پایدار، فعالیت سالم در بخش خصوصی، تعهد به مسئولیت اجتماعی و مشارکت فعال در امور خیریه از اعتقادات قلبی من هستند. تامین نیاز دارویی کشور، حضور فعال در بازارهای جهانی، حرکت با تکنولوژی روز دنیا و صادرات دارو به کشورهای منطقه، اهدافی هستند که در شرکت اکتووِر دنبال می‌کنیم. * عوامل موفقیت شرکت اکتوورکو چه مواردی است؟ توجه ویژه به کیفیت و در نظر گرفتن خواسته پزشکان و بیماران، جهت تولید داروهایی با استاندارد و کیفیت مطابق با شرکت‌های پیشرو در سطح بین‌المللی و تلاش برای مطابقت با آخرین استانداردهای موجود در زمینه تولید دارو به همراه انتخاب صحیح محصولات با توجه به تحولات قابل پیش بینی سلامت جامعه در سال های آینده، عامل موفقیت این شرکت در بازار دارویی بوده اند. *شرکت اکتوورکو چه چشم‌اندازی را در دوران پسابرجام دنبال می‌کند؟ در حوزه تجارت جهانی، چه اقداماتی از سوی این شرکت صورت گرفته…

به گزارش روابط عمومی گروه اکتوور،نهاله نراقی مدیرعامل شرکت اکتوورکو است. شرکت اکتوورکو شرکتی پیشتاز در زمینه تولید داروهای با کیفیت بسیار بالا و مطابق با آخرین استانداردهای بین‌المللی است. این شرکت با سابقه بیش از 40 سال فعالیت در زمینه امور دارویی از سال 1390 قدم به عرصه تولید دارو گذاشت و در مدت کوتاهی موفق به تولید بالغ بر 100 نوع دارو در اشکال دارویی قرص، کپسول، سرنگ آماده تزریق، پودرهای استریل لئوفیلیزه، آمپول‌های تزریقی و غیره شده است. داروهای این شرکت به دو دسته اصلی داروهای شیمیایی و بیولوژیک تقسیم می‌شود که در درمان بیماری‌های قلبی عروقی، اعصاب، گوارش، دیابت، آسم، حساسیت و غیره و نیز بیماری‌های خاص نظیر ام.اس و انواع سرطان کاربرد دارند. در حال حاضر در گروه اکتوور (دارویی _ غذایی) بیش از 2500 نفر پرسنل مشغول به کار هستند.

گفت‌و‌گو با مدیرعامل این شرکت را در ادامه می‌خوانید:

*از خودتان و فعالیت‌های شرکت اکتوورکو بگویید.

من نهاله نراقی هستم؛ سال 1339 در تهران متولد شدم. فارغ‌التحصیل رشته جامعه‌شناسی (در مقطع کارشناسی) از دانشگاه وین اطریش و مسلط به سه زبان انگلیسی، اسپانیایی و آلمانی هستم. هم‌اکنون نیز پس از این سال‌ها همچنان روزانه بیشتر از 14 ساعت کار و فعالیت روزانه و مطالعه گسترده در حوزه دارویی، دارم. اگر بخواهم در مورد اوقات فراغت و تفریحات خود صحبت کنم باید بگویم به جز کار، سپری کردن وقت در کنار خانواده و فرزندان، 6 نوه قد و نیم قد هم داریم که یکی از مهم‌ترین وقت‌های فراغت من هستند.

مهارت‌های بارز شغلی من، تسلط به سازماندهی و کارگروهی است. توسعه پایدار، فعالیت سالم در بخش خصوصی، تعهد به مسئولیت اجتماعی و مشارکت فعال در امور خیریه از اعتقادات قلبی من هستند. تامین نیاز دارویی کشور، حضور فعال در بازارهای جهانی، حرکت با تکنولوژی روز دنیا و صادرات دارو به کشورهای منطقه، اهدافی هستند که در شرکت اکتووِر دنبال می‌کنیم.

* عوامل موفقیت شرکت اکتوورکو چه مواردی است؟

توجه ویژه به کیفیت و در نظر گرفتن خواسته پزشکان و بیماران، جهت تولید داروهایی با استاندارد و کیفیت مطابق با شرکت‌های پیشرو در سطح بین‌المللی و تلاش برای مطابقت با آخرین استانداردهای موجود در زمینه تولید دارو به همراه انتخاب صحیح محصولات با توجه به تحولات قابل پیش بینی سلامت جامعه در سال های آینده، عامل موفقیت این شرکت در بازار دارویی بوده اند.

*شرکت اکتوورکو چه چشم‌اندازی را در دوران پسابرجام دنبال می‌کند؟ در حوزه تجارت جهانی، چه اقداماتی از سوی این شرکت صورت گرفته است؟

شرکت اکتوور، پیشتاز جذب دانش فنی و سرمایه خارجی در زمینه تولید دارو و نیز از شرکت‌های مطرح در تولید داروهای خاص بوده است، در این زمینه می‌توان به سرمایه‌گذاری مشترک این شرکت با شرکت‌های مطرح بین‌المللی در زمینه داروهای هورمونی و ضدسرطان اشاره کرد.

* چه میزان از هزینه‌های شرکت اکتوورکو، صرفِ تحقیق و توسعه می‌شود؟

شرکت اکتوور در سال های اخیر، سرمایه گذاری عظیمی در زمینه تحقیق، توسعه و تولید داروهای خاص کرده است که از جمله آن می توان به تولید مواد اولیه و داروهای بیوتکنولوژی برای درمان بیماری های خاص نظیر سرطان و همچنین داروهای شیمی- درمانی اشاره کرد. از این جمله می توان کارخانجات MERCK آلمان و CHEMO اسپانیا اشاره کرد.

* به عقیده شما چرا با وجود اینکه صنعت داروسازی ایران، توانسته 97 درصد نیاز داخلی را تامین کند، همچنان در فتح بازارهای منطقه و جهانی، نتوانسته است اقدام درخور توجهی انجام دهد؟ این موضوع تا چه میزان به مباحث مدیریتی مرتبط است؟

عدم توجه کافی به ارتقاء استانداردهای کیفی تولید و آزمایش دارو، عدم توجه به الزامات موجود در زمینه مستندسازی فعالیت‌های تولیدی و کیفی و عدم آشنایی کافی و دارا نبودن GMP بین‌المللی اکثر تولیدکنندگان داخلی با پروسه ثبت دارو در سایر شرکت‌ها، دلایل اصلی کندی رشد صادرات دارو به بازارهای منطقه‌ای و جهانی است. ثبات مدیریتی و درک صحیح مدیریت یک مجموعه از الزامات فوق، ضامن موفقیت در زمینه گسترش صادرات و فتح بازارهای منطقه ای و جهانی هستند. به نوعی می‌توان گفت توجه به کیفیت توجه به صادرات است.

* بزرگترین چالش فعالیت‌های شما چیست؟

عدم وجود فرصت‌های یکسان به دلیل حمایت‌های جانب‌دارانه از شرکت‌های خاص از طرف ارگان‌های نظارتی در زمینه دارو، بالا بودن هزینه دریافت اعتبارات از بانک‌ها و موسسات اعتباری، طولاتی بودن زمان بازگشت سرمایه در گردش، ناشی از فروش دارو و قوانین دست و پاگیر در زمینه واردات مواد اولیه و جانبی مورد نیاز جهت تولید دارو، چالش‌های اصلی فعالیت‌های ما هستند.

* از فعالیت‌های فرهنگی خود در راستای ارتقای شاخص‌های سلامت جامعه بگویید؟ به عقیده شما برای اینکه جامعه سالمی داشته باشیم، فرهنگ‌سازی تا چه حد ضرورت دارد؟

انتشار نشریه «سلام سلامت» از سال 1394 یکی از گام‌های مهم در راستای مشارکت فعال در ارتقاء فرهنگ سلامت جامعه بوده است. این ماهنامه به صورت رایگان در سطح وسیعی از بیمارستان‌ها ، مطب‌ها و داروخانه‌های تهران و برخی از شهرستان‌ها توزیع می‌شود و در اختیار عموم مردم قرار می‌گیرد. از سوی دیگر، تغییر الگوی زندگی به شهرنشینی، شیوه زندگی کم تحرک، تغییر هرم سنی و افزایش طول عمر و به تبع آن افزایش تعداد سالمندان، ضرورت فرهنگ‌سازی جهت مقابله با چالش‌های پیش روی جامعه را دو چندان ساخته است.

* ارزیابی شما از فعالیت‌هایی همچون نمایشگاه کتاب‌های تخصصی که همزمان با ایران‌فارما برگزار می‌شود، چیست؟

برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی کتاب، می‌تواند نقش مهمی در جذب بیشتر پژوهشگران و مخاطبان علاقه‌مند داشته باشد و زمینه دسترسی آسان‌تر شرکت‌های داروسازی به کتاب ها و منابع تخصصی مورد نیاز را فراهم کند.

منبع:ایران فارما

مطالب مرتبط

رونمایی از داروی نوروستایل شرکت داروسازی اکتوورکو

کمک به درمان دردهای عصبی و کم خونی با مکمل ایرانی

Testicular cancer

مصاحبه با آقای دکتر محمد پوری درباره سرطان بیضه

کنگره متخصصین زنان و زایمان

بیستمین کنگره متخصصین زنان و زایمان با هدف افزایش سطح دانش و علوم پزشکان برگزار شد

لانچ داروی دیابت اکتوورکو

داروی ترکیبی خوراکی دیابت در کشور توسط محققان ایرانی تولید شد!

لانچ داروی ترایتیس اکتوورکو

لانچ داروی ترایتیس اکتوورکو