ورزش و دیابت

نویسنده:
اکتوورکو
تاریخ انتشار:
21 خرداد 1403
Exercise-and-diabetes

انجام فعالیت‌های ورزشی منظم برای افراد مبتلا به دیابت (دیابت نوع 2،1 و سایر انواع آن)، بسیار مفید است.

دکتر سحر خداپناهنده (داروساز)

 

انجام فعالیت‌های ورزشی منظم برای افراد مبتلا به دیابت (دیابت نوع 2،1 و سایر انواع آن)، بسیار مفید است و می تواند باعث:

  • کنترل فشار خون و کاهش ریسک بروز عوارض دیابت؛
  • بهبود سطح کلسترول خون و جلوگیری از بروز عوارض قلبی؛
  • کاهش وزن و افزایش سطح انرژی؛
  • کاهش مقاومت به انسولین و استفاده بهتر بدن از این هورمون؛

شود.

 

بهترین نوع ورزش در دیابت

فعالیت ورزشی خاصی، که برای افراد مبتلا به دیابت مناسب باشد، وجود ندارد؛ بهتر است سعی کنید با توجه به شرایط خود، انواع مختلف فعالیت‌ها را امتحان کنید. توصیه می شود در ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

انواع ورزش ها

پیاده‌روی

پیاده روی یکی از راه‌های ساده و موثر برای تمرین و دریافت هوای تازه است. این فعالیت می‌تواند علاوه بر کاهش استرس، به بهبود سلامتی کلی نیز کمک کند. دویدن سریع به مدت ۳۰ دقیقه تا یک ساعت، ۳ یا ۴ بار در هفته، راهی است که به راحتی می‌تواند شما را به هدف تندرستی خود برساند.

شنا
یکی از تمرینات هوازی است که به مفاصل شما آسیب نمی‌رساند و به شما این امکان را می‌دهد تا عضلات بالایی و پایینی بدنتان همزمان فعالیت کنند. این ورزش هم  چنین به سلامت قلب، بهبود سطح کلسترول خون و افزایش کالری سوزی کمک می کند. توصیه می شود به مسئولین استخر اطلاع دهید که دیابت دارید.

دوچرخه‌سواری
یک فعالیت بسیار لذت‌بخش و کارآمد برای مبارزه با دیابت است. برای رسیدن به نتایج مطلوب، می‌توانید به مدت ۳۰ دقیقه، ۳ تا ۵ بار در هفته، دوچرخه سواری کنید. این فعالیت می‌تواند باعث افزایش ضربان قلب، و کاهش قند خون و وزن شما شود.

پله‌نوردی
پله نوردی، در صورتی که مشکلی در مفاصل پا نداشته باشید، می تواند روشی سالم و آسان برای کالری سوزی و تسریع فعالیت قلب و ریه ها باشد. به خصوص اگر دیابت نوع 2 دارید، بالا و پایین رفتن از پله ها به مدت 3 دقیقه، حدود یک یا دو ساعت بعد از غذا، راه خوبی برای سوزاندن قند خون است.

ورزش های استقامتی
این تمرین ها می‌توانند به شما کمک کنند که عضلات و استخوان‌هایتان قوی‌تر شود و قند خون شما کاهش یابد. اگر دوبار در هفته ورزش های استقامتی را انجام دهید، بهترین نتایج را خواهید گرفت. می‌توانید بسیاری از این تمرینات را در خانه انجام دهید، مانند بلند کردن قوطی های کنسرو به عنوان وزنه، دراز نشست و … . توصیه می شود در این خصوص با پزشک مشورت کنید.

 

چه میزان فعالیت بدنی مناسب است؟

حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت هوازی، به مدت 5 روز در هفته می‌تواند به کارکرد بهتر انسولین در بدن کمک کند. اگر مدتی است که ورزش نمی‌کنید، با ۵ تا ۱۰ دقیقه در روز شروع کنید و به تدریج آن را افزایش دهید.

مهم است بدانید که انتخاب‌ های غذایی سالم، پرهیز از سیگار و استراحت کافی، به همراه ورزش، می‌تواند به مراتب مفیدتر باشد.

 

 

مطالب مرتبط

The impacts of sugar on health

مضرات مصرف شکر بر سلامتی

Foot care in diabetes

دانستنی‌های زخم پای دیابتی

Drug Abuse Prevention

پیشگیری از مصرف مواد مخدر با والدین آغاز می شود

Importance of mental health

عوامل تهدید کننده سلامت روان

Glucosamine

تاثیر گلوکوزامین در سلامت مفاصل