تست‌های غربالگری مردان

نویسنده:
اکتوورکو
تاریخ انتشار:
15 آذر 1401

آزمون‌های غربالگری برای تشخیص بیماری‌ها و مشکلاتی است که ممکن است هنوز علایم خاصی در بدن ایجاد نکرده باشند.

مردان کمتر از زنان، آزمون‌‌های غربالگری و آزمایشات فیزیکی معمول را جدی می‌گیرند. آزمون‌های غربالگری برای تشخیص بیماری‌ها و مشکلاتی است که ممکن است هنوز علایم خاصی در بدن ایجاد نکرده باشند.

در اینجا بعضی از آزمون‌های غربالگری اصلی ذکر شده‌اند که لازم است در مورد انجام آنها با پزشک مشورت کنید.

تست‌های غربالگری برای مردان 50 سال به بالا

آنوریسم آئورت شکمی

متخصصان توصیه می‌کنند آقایان 65 تا 75 ساله که سابقه استعمال دخانیات دارند، برای تشخیص آنوریسم آئورت شکمی، یک مرتبه به وسیله اولتراسونوگرافی تحت آزمون قرار بگیرند.

تست فشار خون

اگر فشار خون شما نرمال (80/120 یا کمتر از آن) است، باید حداقل هر دو سال یک بار، فشار خون خود را تست کنید. در صورتی‌که فشار خون شما بالاست یا در خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته مغزی (به دلیل کشیدن سیگار یا ابتلا به دیابت) قرار دارید، حداقل یک بار در سال باید فشار خون خود را تست کنید.

تست کلسترول

باید هر پنج سال یک بار، میزان کلسترول خون خود را چک کنید. در صورتی‌که در خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار دارید، در مورد آزمایش‌های بیشتر با پزشک مشورت کنید.

تست غربالگری کولورکتال

مردانی که بین سنین 50 تا 70 سال قرار دارند، باید با یکی از این سه روش تست شوند:

  1.  تست سالانه بررسی وجود خون مخفی در مدفوع
  2. تست سیگموئیدوسکوپی انعطاف‌پذیر (هر پنج سال یک بار)
  3. کولونوسکوپی که هر 10 سال یک بار باید انجام شود.

پس از 75 سالگی، باید در مورد ضرورت ادامه این تست غربالگری با پزشک مشورت کنید.

تست دیابت

اگر بین سنین 40 تا 70 سال هستید و اضافه وزن دارید، لازم است که تست دیابت را انجام دهید.

در صورتی که در خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری‌های قلبی قرار دارید و یا اگر فشار خون شما بالاتر از 80/135 است و از دارو برای کنترل فشار خون استفاده می‌کنید، با پزشک خود در مورد تست دیابت و زمان بندی انجام آن مشورت کنید.

تست ویروس هپاتیت B

مردانی که خطر عفونت در آنها بالاست، باید به طور مرتب تست هپاتیت B بدهند (در مورد زمان بندی انجام این تست با پزشک مشورت کنید).

افرادی که رابطه جنسی مشکوک دارند، معتادانی که از سرنگ مشترک استفاده می‌کنند، اعضای کادر درمانی، افرادی که با مبتلایان به هپاتیت B زندگی می‌کنند یا به مناطقی سفر می‌کنند که احتمال ابتلا به ویروس هپاتیت B در آنجا بالاست، جزء این افراد هستند.

تست هپاتیتC  

مردانی که در خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند باید به طور مرتب مورد آزمایش قرار بگیرند (در مورد زمان بندی انجام این تست با پزشک خود مشورت کنید).

افرادی که به آنها خون تزریق شده یا تحت پیوند عضو قرار گرفته اند، اعضای کادر درمان یا کسانی که مواد مخدر تزریقی مصرف می‌کنند و یا حتی فقط یک بار در گذشته مصرف کرده اند، در معرض خطر ابتلا به هپاتیت C قرار دارند.

سرطان ریه

اگر شما بین 55 تا 80 سال هستید و به مدت 30 سال، روزانه حداقل 1 بسته سیگار استعمال کرده‌اید، اگر همچنان سیگار می‌کشید یا از زمان ترک سیگار شما کمتر از 15 سال گذشته، آزمایش سالانه ریه با روش سی‌تی‌اسکن با دوز پایین برای شما توصیه می‌شود.

تست آنتی‌ژن اختصاصی پروستات

زمان بندی انجام تست آنتی‌ژن اختصاصی پروستات (PSA) برای تشخیص سرطان پروستات، موضوعی بحث‌برانگیز است. “کارگروه خدمات پیشگیری ایالات متحده آمریکا” انجام این تست را به صورت معمول توصیه نمی‌کند. بنابراین باید در مورد انجام این آزمون با پزشک مشورت کنید.

تست قد و وزن

نسبت وزن و قد، شاخص توده‌بدنی (BMI) شما را تعیین می‌کند.  BMI پرکاربردترین شاخص اندازه‌گیری اضافه‌وزن می‌باشد.

بعد از 50 سالگی وزن خود را سالانه و قد خود را هر 10 سال یک بار اندازه بگیرید.

مطالب مرتبط

height

راهکارهای موثر برای افزایش قد

رژیم غذایی مناسب بیماران کلیوی

سندرم بدخلقی مردانه

BMI

شاخص توده بدنی

AI health-2

تاثیرهوش مصنوعی در بهداشت و سلامت (بخش دوم)