تحلیل رفتن لثه‌ها

نویسنده:
اکتوورکو
تاریخ انتشار:
10 آبان 1401

تحلیل رفتن لثه، بیماری است که در آن لبه بافت نرم لثه از موقعیت اولیه خود روی تاج دندان به سمت ریشه حرکت کرده و این جا به جایی با عریان شدن سطح ریشه دندان همراه می‌شود.

دکتر هما ازغندی (دندانپزشک)

تحلیل رفتن لثه، بیماری است که در آن لبه بافت نرم لثه از موقعیت اولیه خود روی تاج دندان به سمت ریشه حرکت کرده و این جا به جایی با عریان شدن سطح ریشه دندان همراه می‌شود.

اغلب افرادی که به دلیل تحلیل رفتن لثه به دندانپزشکان مراجعه می‌‌کنند، با تحلیل لثه آشکار مواجه هستند و زمانی که می‌بینند لثه از روی مینای دندان حرکت کرده و به ریشه رسیده، از متخصصان مشورت می‌خواهند.

در بسیاری از مواقع، تحلیل لثه اتفاق می‌افتد ولی قابل رویت نیست. در این حالت اتصال دندان به لثه و استخوان از بین می‌رود اما بیمار قادر به شناسایی آن نمی‌باشد.

از این رو چکاپ‌های دوره‌ای و معاینه دهان و دندان توسط دندانپزشک، در تشخیص و درمان تحلیل لثه در مراحل آغازین آن، بسیار موثر خواهد بود.

مهم ترین عامل تحلیل لثه، رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان است. تجمع میکروب‌ها در دهان و گسترش آن باعث ایجاد پلاک دندان و به مرور زمان، جرم دندان خواهد شد که نقش مهمی در تحلیل لثه ایفا می‌کنند.

هنگامی که عوامل دیگری مانند دندان قروچه و وارد کردن فشار بیش از حد به دندان‌ها، به عدم رعایت بهداشت دندان اضافه شود، تخریب بسیار شدیدتری اتفاق خواهد افتاد.

همچنین کسانی که بیش از اندازه و به حد افراط بهداشت دندان را رعایت می‌کنند، در معرض خطر قرار خواهند گرفت.

به عنوان مثال کسانی که از مسواک‌های بسیار سفت و سخت استفاده می‌کنند و به جای اینکه از روش‌های علمی و صحیح برای تمیز کردن لثه‌ها کمک بگیرند، لثه‌ها را به صورت افقی و محکم به هم می‌سایند و ممکن است دچار تحلیل لثه شوند؛ چرا که سایش رو به جلو و عقب لثه‌ها با مسواک سفت و سخت، باعث تخریب نسوج نگهدارنده دندان و بافت‌های لثه  خواهد شد.

دخالت عوامل سیستمیک

افزون بر عوامل موضعی، مشکلات دیگری هم در این زمینه نقش دارند. زمانی که تعادل بین قدرت التیام بدن و قدرت تخریب میکروب‌ها به هم می‌خورد، بدن نمی‌تواند نقش ترمیمی‌اش را به خوبی گذشته ایفا کند.

کسانی که دچار بیماری‌های مختلف مانند کم خونی، دیابت و سرطان هستند و یا به هر دلیلی سیستم ایمنی بدن شان ضعیف شده، قدرت التیام کمتری دارند و در نتیجه تخریب‌ها به صورت بیشتر و شدیدتر در بدن آنها بروز می‌کند.

راه حل

نخست باید عوامل ایجاد مشکل را شناسایی کرده و سپس در پی رفع آن برآییم.

برای مثال مشکلات مربوط به عوامل موضعی مانند ایجاد جرم در دندان و لثه یا شیوه نادرست مسواک زدن را می‌توان با مراجعه به دندانپزشک و با به کارگیری شیوه صحیح رعایت بهداشت دهان و دندان، برطرف کرد.

مطالب مرتبط

height

راهکارهای موثر برای افزایش قد

رژیم غذایی مناسب بیماران کلیوی

سندرم بدخلقی مردانه

BMI

شاخص توده بدنی

AI health-2

تاثیرهوش مصنوعی در بهداشت و سلامت (بخش دوم)