سندرم بدخلقی مردانه

نویسنده:
اکتوورکو
تاریخ انتشار:
05 دی 1402

پریود مردانه اصطلاحی است که برای توصیف تغییرات هورمونی استفاده می‌شود که برخی از مردان در طول رشد و پیری تجربه می‌کنند.

علی دهقانیان (محقق نانوفناوری پزشکی)

سندرم بدخلقی مردانه …

آیا روابط شما را تحت تاثیر قرار داده است؟ اگر واقعی است، چه نشانه هایی دارد؟

آیا من فقط عصبانی هستم یا علت دیگری دارد؟

این وضعیت به صورت کلینیکی به نام آندروپوز یا پریود مردانه شناخته می‌شود. همانند پریود زنانه، آندروپوز شامل تغییرات فیزیکی و عاطفی است که به تغییرات در سطح هورمونی وابسته می‌باشد.

پریود مردانه اصطلاحی است که برای توصیف تغییرات هورمونی استفاده می‌شود که برخی از مردان در طول رشد و پیری تجربه می‌کنند.

همانطور که مردان به اصطلاح پا به سن می‌ گذارند، سطح تستوسترون آن‌ها به تدریج کاهش می‌یابد. بر اساس گزارش مؤسسه مایو، بیشترین سطح تستوسترون در مردان در دوره نوجوانی و بلوغ ابتدایی ایجاد می‌شود. اما پس از سن 30 یا 40 سالگی، سطح تستوسترون با سرعت حدود 1 درصد در هر سال کاهش پیدا می کند. تقریبا تا سن 70 سالگی، سطح تستوسترون ممکن است به نزدیک 50 درصد از بیشینه خود برسد.

این تغییرات هورمونی می‌توانند تغییرات فیزیکی، عاطفی و شناختی ایجاد کنند. از جمله علائم متداول مرتبط با پریود مردانه می‌توان به خستگی، کاهش حجم عضلات، افزایش وزن، تغییرات در خلق و خو، عصبانیت، افسردگی، کاهش میل جنسی و مشکلات شناختی اشاره کرد. شایان ذکر است که همه مردان این علائم را تجربه نخواهند کرد و شدت آنها می‌تواند از فرد به فرد متغیر باشد.

مهمترین نکته این است که پریود مردانه به عنوان یک وضعیت بالینی تعریف نمی‌شود؛ مثل پریود زنانه که با کاهش  هورمون استروژن و عادت قاعدگی همراه است. پریود مردانه یک کاهش تدریجی در سطح تستوسترون است و به یکباره اتفاق نمی افتد.

به عبارت دیگر، پریود مردانه به معنای کاهش سطح تستوسترون در مردان در اثر افزایش سن می‌باشد، که می‌تواند منجر به تغییرات مختلف فیزیکی و عاطفی شود. هر چند که این موضوع به عنوان یک شرایط پزشکی مشخص مانند پریود زنانه شناخته نمی‌شود، اما اثر این تغییرات هورمونی در سلامت و رفاه مردان به طور روز افزون تشخیص داده می‌شود و مورد مطالعه قرار می‌گیرد. اگر فکر می‌کنید که دچار علائم پریود مردانه هستید، توصیه می‌شود که از یک پزشک یا متخصص بهداشت مشورت بگیرید، تا با تشخیص درست اقدامات مناسب را برای مدیریت آن انجام دهید.

سندرم بدخلقی مردانه می‌تواند تأثیر مهمی بر روی روابط شما داشته باشد. برای شناختن این که آیا شما دچار سندرم بدخلقی مردانه هستید و چگونه می‌توانید آن را درمان کنید و روابط خود را بهبود دهید، مهم است که برخی از علائم را شناخته و تشخیص دهید.

علائم سندرم بدخلقی مردانه چیست؟

همانطور که از نام آن نیز پیداست، علامت اصلی سندرم بدخلقی مردانه، عصبانیت است. افسردگی و کاهش اعتماد به نفس نیز ممکن است یکی از علائم باشد. این موارد می‌تواند منجر به مشکلات در تمرکز، مشکلات در خواب و کاهش انرژی شود. شما ممکن است به سختی وزن کم کنید و یا تاثیر کمتری از ورزش ببینید. تغییرات هورمونی در مردان هم چنین می‌تواند به کاهش میل جنسی منجر شود.

همه این علائم می‌توانند چگونگی تعامل شما با همسرتان را تحت تأثیر قرار دهند. ناراحتی و تغییرات در میل جنسی می‌توانند در مسیری که پیش از این یک رابطه عاشقانه بوده است، مداخله کنند و سایر علائم مانند خواب نامناسب، می‌توانند بر سرعت پیر شدن شما در طول زمان تاثیرگذار باشند.

چه عواملی این وضعیت را ایجاد می‌کنند؟

همان طور که گفته شد، آندروپوز می تواند با کاهش تستوسترون مرتبط باشد. تستوسترون یک هورمون طبیعی و کلیدی در مردان است که نقش های مهمی، مانند حجم ‌توده عضلانی و موهای بدن در مردان بازی می کند. سطوح تستوسترون معمولاً از 30 سالگی به بالا به تدریج در مردان کاهش می‌یابد.

تستوسترون با اعتماد به نفس، تناسب اندام، انرژی و میل جنسی مرتبط است؛ تمام ویژگی‌هایی که ممکن است به روابط سالم کمک کنند.

مطالعات زیادی در سراسر دنیا، کاهش سطح تستوستورون مردان به صورت تدریجی ولی مداوم را تائید می کنند، که ممکن است تأثیراتی بر روی جوانی و سلامت عمومی افراد داشته باشد. تستوسترون نقش مهمی در فرایندهای فیزیولوژیکی ایفا می‌کند، و تغییرات در سطح آن می‌تواند تأثیراتی بر روی سلامت و انرژی عمومی افراد داشته باشد.

عللی که می تواند مسئول کاهش سطح تستوسترون در مردان باشند:

  • افزایش وزن و دیابت،
  • سموم و استفاده زیاد از فراورده های فراوری شده،
  • کم تحرکی و ورزش نکردن،
  • سبک زندگی شهری و استرس طولانی مدت.

چگونه می‌توان سندرم بدخلقی مردانه را تشخیص داد؟

علاوه بر علائم ذکر شده، بررسی سطح خونی تستوسترون (با تشخیص پزشک) نیز می تواند کمک کننده باشد.

چه درمان‌هایی برای سندرم بدخلقی مردانه موجود است؟

اگر سندرم بدخلقی مردانه شما ناشی از کاهش سطح تستوسترون باشد، یکی از گزینه‌های اصلی هورمون درمانی است. همانند هر درمانی، این درمان ممکن است عوارض جانبی داشته باشد.

اهمیت بالایی دارد که یک سبک زندگی سالم را انتخاب کنید. مدیریت وزن می‌تواند به کنترل دیابت، بیماری های قلبی، خواب و سطوح انرژی کمک کند. رعایت یک رژیم غذایی سالم و اجتناب از مواد غذایی چرب و شیرین می‌تواند کمک کننده باشد. محدود کردن مصرف الکل و ورزش در تمام یا بیشتر روزهای هفته (حداقل 30 تا 40 دقیقه در روز) نیز می‌تواند مفید باشد.

اگر روابطتان تحت تأثیر سندرم بدخلقی مردانه قرار گرفته است، بهداشت روانی مهم است. حتی ممکن است به تغییرات ناخواسته در شخصیت شما کمک کند. درمانگر می‌تواند به شما نشان دهد که چگونه احساسات خود را به شکل مثبتی پردازش کنید و با همسرخود بهتر ارتباط برقرار کنید.

چگونه می‌توانم سندرم بدخلقی مردانه را مدیریت کنم؟

مدیریت سندرم بدخلقی مردانه با شناختن علائم، تشخیص و پیگیری درمان انجام می‌شود.

در ادامه به نکاتی برای کمک به حفظ یک رابطه سالم با همسر اشاره شده است:

  • یاد بگیرید تغییرات در مزاج خود را شناسایی کرده و گام‌هایی برای آرام‌سازی و کاهش تنش‌ها بردارید. به همسرتان بگوئید که ممکن است واکنشتان به موقعیت های مختلف تغییر کرده باشد.
  • با آرامی گوش دهید تا همسر شما تغییرات مزاج یا شخصیت شما را شرح دهد.
  • از درمان دور نشوید، حتی اگر شما و همسرتان نتایج فوری نمی‌بینید، در نظر داشته باشید که آزمایش سطح تستوسترون و در صورت لزوم، درمان مشخص است.
  • یاد بگیرید تکنیک‌های کاهش تنش و آرام‌سازی را بیاموزید، مانند مدیتیشن، یوگا یا تمرینات تنفسی طراحی شده برای آرامش.
  • بیشتر ورزش کنید. اندورفین‌هایی که در نتیجه فعالیت‌های فیزیکی آزاد می‌شوند، می‌توانند به بهبود علائم افسردگی و سایر احساسات منفی کمک کنند.
  • یک رژیم غذایی سالم داشته باشید، مثل رژیم غذایی مدیترانه ای که بر روی میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین‌های کم چربی، مغزها و محصولات لبنی کم چرب تمرکز دارد.
  • مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های دارای شکر اضافه را کاهش دهید.
  • به مشاوره فکر کنید. از مشاوره به عنوان مکانیسم مدیریت خشم استفاده کنید و اگر مشاوره می گیرید به شرکت در جلسات پایبند باشید. بیشتر مشکلات در حین مشاوره بخاطر جلسات ناتمام و نامنظم است.
  • همیشه مواردی که شما را به همسرتان جلب کرده اند و باعث خوشحالی شما می شوند را بیاد آورید.

مطالب مرتبط

height

راهکارهای موثر برای افزایش قد

رژیم غذایی مناسب بیماران کلیوی

سندرم بدخلقی مردانه

BMI

شاخص توده بدنی

AI health-2

تاثیرهوش مصنوعی در بهداشت و سلامت (بخش دوم)