اکتوور، نیم قرن تجربه در صنعت دارو

نویسنده:
اکتوورکو
تاریخ انتشار:
01 خرداد 1398
7

شرح مختصری در رابطه با شرکت «اکتوورکو» مطرح بفرمایید.  هلدینگ اکتوور در دو شاخه دارویی و غذایی فعال بوده و مجموعاً با بیش از 4500 نفر نیرو در ۱۰ مجموعه متفاوت به فعالیت می پردازد. در شاخه دارویی با شش مجموعه در ۱۶ حوزه درمانی و سبدی بالغ بر ۲۵۰ محصول دارویی فعال می باشد که: در سایت‌های اکتوور به تولید داروهای تزریقی، جامدات و داروهای حوزه بایوتیک پرداخته که جزء با کیفیت ترین محصولات دارویی منطقه بشمار می رود. در حوزه داروهای ضد سرطان، سایت اکترو سرآمدترین داروسازی در تولید داروهای آنتی کنسر می باشد. همچنین در حوزه داروهای هورمونی سایت آتی فارمد، تنها دارنده گواهینامه GMP در این حوزه می باشد. در حوزه دارو های هازارد نیز سایت البرز زاگرس تنها دارنده OEL5 می باشد. اکتوور در بخش داروهای تحت لیسانس نیز موفق به کسب سطح یک شرکت های همکار با شرکت MERCK توسط توسط سربازرس بین المللی شرکت های خارجی همکار شرکت MERCK گردید. استفاده از دانش فنی روز، ماشین‌آلات و تجهیزات مدرن و مواد اولیه مورد استفاده قابل رقابت با کلاس جهانی از سیاست‌های کلی هلدینگ بوده که مورد تأکید همه کسانی است که با گروه اکتوور ارتباط داشته اند. گروه اکتوور همواره در تلاش بوده تا تجربه نیم قرن حضور خود در صنعت دارو را در کنار استفاده از نیروهای جوان و متخصص و با بهره گیری از انتقال تکنولوژی با تأکید بر تولید ملی در سطح استاندارد جهانی حفظ و خود را یکی از پیشرفته ترین کارخانجات داروسازی منطقه اعلام نماید. با توجه به شعار سال (رونق تولید)، روند تولید در حوزه صنایع دارویی کشور در سال 98 را چگونه ارزیابی می کنید؟ به نظر می‌رسد اتفاقات سال ۹۸ در حوزه حاکمیتی شروعی بر حمایت از تولیدات داخلی بوده که قطعاً اموری لازم ولی کافی نیست، مشخصاً برای حمایت از تولید داخل بزرگترین عامل تأثیرگذار فرهنگ‌سازی، اعتماد بر محصولات داخلی در سطح مدیران و مردم خواهد بود امری که مشخصاً در مراجع تخصصی و پزشکی و نیز عموم مردم نیاز به توجه داشته و این باور از طریق ارکان حاکمیتی به سایرین تزریق می گردد. ارزیابی شما از جایگاه شرکت «اکتوورکو» در کشور و در عرصه بین المللی چیست؟ گروه اکتوور با درنظر گرفتن این نکته و با رعایت مسائل کیفی و استانداردهای بین‌المللی توانسته از ابتدای زنجیره تأمین خود را در ایده آل ترین شرایط ممکن قرار دهد که همین مهم منجر به جلب اعتماد جامعه محترم پزشکی و مصرف کنندگان این محصولات…

شرح مختصری در رابطه با شرکت «اکتوورکو» مطرح بفرمایید. 

هلدینگ اکتوور در دو شاخه دارویی و غذایی فعال بوده و مجموعاً با بیش از 4500 نفر نیرو در ۱۰ مجموعه متفاوت به فعالیت می پردازد. در شاخه دارویی با شش مجموعه در ۱۶ حوزه درمانی و سبدی بالغ بر ۲۵۰ محصول دارویی فعال می باشد که:

در سایت‌های اکتوور به تولید داروهای تزریقی، جامدات و داروهای حوزه بایوتیک پرداخته که جزء با کیفیت ترین محصولات دارویی منطقه بشمار می رود.

در حوزه داروهای ضد سرطان، سایت اکترو سرآمدترین داروسازی در تولید داروهای آنتی کنسر می باشد. همچنین در حوزه داروهای هورمونی سایت آتی فارمد، تنها دارنده گواهینامه GMP در این حوزه می باشد. در حوزه دارو های هازارد نیز سایت البرز زاگرس تنها دارنده OEL5 می باشد. اکتوور در بخش داروهای تحت لیسانس نیز موفق به کسب سطح یک شرکت های همکار با شرکت MERCK توسط توسط سربازرس بین المللی شرکت های خارجی همکار شرکت MERCK گردید.

استفاده از دانش فنی روز، ماشین‌آلات و تجهیزات مدرن و مواد اولیه مورد استفاده قابل رقابت با کلاس جهانی از سیاست‌های کلی هلدینگ بوده که مورد تأکید همه کسانی است که با گروه اکتوور ارتباط داشته اند. گروه اکتوور همواره در تلاش بوده تا تجربه نیم قرن حضور خود در صنعت دارو را در کنار استفاده از نیروهای جوان و متخصص و با بهره گیری از انتقال تکنولوژی با تأکید بر تولید ملی در سطح استاندارد جهانی حفظ و خود را یکی از پیشرفته ترین کارخانجات داروسازی منطقه اعلام نماید.

با توجه به شعار سال (رونق تولید)، روند تولید در حوزه صنایع دارویی کشور در سال 98 را چگونه ارزیابی می کنید؟

به نظر می‌رسد اتفاقات سال ۹۸ در حوزه حاکمیتی شروعی بر حمایت از تولیدات داخلی بوده که قطعاً اموری لازم ولی کافی نیست، مشخصاً برای حمایت از تولید داخل بزرگترین عامل تأثیرگذار فرهنگ‌سازی، اعتماد بر محصولات داخلی در سطح مدیران و مردم خواهد بود امری که مشخصاً در مراجع تخصصی و پزشکی و نیز عموم مردم نیاز به توجه داشته و این باور از طریق ارکان حاکمیتی به سایرین تزریق می گردد.

ارزیابی شما از جایگاه شرکت «اکتوورکو» در کشور و در عرصه بین المللی چیست؟

گروه اکتوور با درنظر گرفتن این نکته و با رعایت مسائل کیفی و استانداردهای بین‌المللی توانسته از ابتدای زنجیره تأمین خود را در ایده آل ترین شرایط ممکن قرار دهد که همین مهم منجر به جلب اعتماد جامعه محترم پزشکی و مصرف کنندگان این محصولات واقع شده است در گام دوم تلاش برای روشن شدن موضوع در سطح مدیران و تصمیم‌سازان کشوری از اولویت‌هایی است که باید در سال‌های بعد دنبال کرد تا رونق تولید معنا پیدا کند.

مشخصاً گروه دارویی اکتوور جز بزرگترین و ممتازترین گروه های دارویی در منطقه قرار می گیرد این گروه با اشتغالزایی مستقیم برای بیش از ۴ هزار نفر در فضایی نزدیک به 100 هزار متر مربع و ورود به حوزه‌های درمانی از حساس ترین آن ها تا محصولات جانبی با سبدی بالغ بر ۲۵۰ محصول توانسته همواره جزء معدود برندهایی باشد که سبب غرور و افتخار برای ایران عزیز قلمداد گردد.

 در سطح بین‌المللی نیز کسب رتبه یک شرکت های همکار با شرکت MERCK و مشارکت با برندهای معتبر جهان در سطح اروپا و انتخاب این گروه به عنوان مجموعه ای که توانایی انتقال تکنولوژی به کشور عزیزمان را دارد، نشانگر جایگاه، توانایی ها و ظرفیت های این مجموعه در عرصه بین‌المللی است.

آیا مجموعه اکتوورکو برای صادرات در سال 99 برنامه ای دارد؟

گروه دارویی اکتوور در سال‌های گذشته نیز همواره ظرفیت خود را در جهت رفع نیازهای داخلی و تأمین دارو برای سایر کشورها ابتدا در منطقه و سپس در کشورهای دیگر دنبال می‌کرده است. محصولات دارویی اکتوور در کلیه کشورهایی که مورد استفاده قرار گرفته و جز برندهای ممتازی بوده که رضایت مشتریان و اعتماد پزشکان را به خود جلب کرده است. لذا این مجموعه در سیاست‌های کلان خود گسترش ظرفیت های صادراتی در کلیه محصولات چه در کشورهای منطقه و چه در بازار اروپا و نیز سایر کشورهای دور را مد نظر داشته و برای سال آینده نیز اخبار نویدبخشی که سبب افتخار برای کشور عزیزمان خواهد بود را منتشر خواهد کرد.

برنامه ها و اهداف شما جهت حضور در نمایشگاه بین المللی فارمکس 2020 چیست؟

ارائه تصویری روشن از توانمندی های صنعت داروسازی، گروه دارویی اکتوور، حمایت از تولید داخلی و ارتباط حداکثری با زنجیره تأمین و انتقال تجربیات در خصوص فناوری های پیشرفته جهانی با رویکرد ماشین آلات، تجهیزات و دانش فنی.

جایگاه صنعت دارویی ایران را در سطح بین المللی چگونه ارزیابی می کنید؟

ایران به عنوان نمونه ای از رویکرد تکیه بر توان داخلی در تکمیل زنجیره تأمین دارو و تجربه موفق در ارائه مدل های بومی ساخت و تولید دارو دارای رتبه اول در منطقه و جزء شاخص‌های مورد توجه در آسیا می باشد.

مشخصاً حرکت صنعت دارویی به سمت خصوصی سازی با تأکید بر جلب سرمایه گذار‌های خارجی می‌توانند نقش ممتازی در سطح جهانی نیز در یک دورنمای کلی ایجاد کند.

اکتوورکو در زمینه اشتغال زایی و توسعه ظرفیت تولید چه برنامه هایی دارد؟

همانطور که مستحضر هستید گروه اکتوور در دو شاخه دارویی و غذایی با بیش از ۴ هزار نفر پرسنل هم اکنون یکی از بزرگترین هلدینگ‌های تخصصی در زمینه صنایع دارویی و غذایی در کشور بوده و در هیچ یک از شرکت‌های دارویی حاضر در صنعت کشور این تعداد پرسنل متخصص حضور ندارد. بنابراین اکتوور در سال هایی که آغاز کرد تولید خود و تلاشش بر این شد که از واردات محصولات به سمت تولید محصولات در داخل کشور حرکت بکند، همواره با یک شیب بسیار عالی به سمت اشتغال‌زایی و جذب حداکثری نیرو اقدام کرده است، چنانچه در طی سه سال گذشته تعداد افراد و پرسنل شرکت از ۸۰۰ تا هزار نفر به بیش از ۳ هزار نفر در حال حاضر رسیده و همچنان پیش بینی می شود با توجه به اینکه همچنان در حال طی کردن مسیر به سمت تولید داخلی و و بومی سازی داروها به سمت داخل کشور می باشد که قاعدتاً با توسعه داروهای خود در بخش داروهای آنتی کنسر به تعداد محصولات بیشتر، با توسعه محصولات در بخش هورمونی و بخش بیولوژی و داروهای هازارد، قاعدتاً به تعداد افراد متخصص بیشتری در این زمینه نیازمند خواهد بود که پیش‌بینی می‌شود تا انتهای سال ۹۹ و پس از آن تا انتهای سال ۱۴۰۰ این رقم به یک و نیم برابر چیزی که در حال حاضر وجود دارد برسد. بنابراین در زمینه اشتغال زایی اکتوور در بین سایر تولیدکنندگان پیشگام در زمینه جذب نیرو چه در زمینه نیروهای خط تولید و چه در زمینه نیروهای متخصص بوده و بالاترین تعداد افراد حاضر در حوزه مدیریت دارویی و در حوزه R&D را دارد.

همانگونه که گفته شد، توسعه حداکثری در زمینه تولید داروهای بیولوژیک، توسعه حداکثری در زمینه تولید داروهای هورمونی و هازارد، از برنامه‌های قطعی اکتوور است که در حال حاضر هم در همین مسیر در حال حرکت بوده و انشالله در آینده نچندان دور، اخبار خوبی هم در حوزه تولید ماده اولیه تقدیم عزیزان مشغول در صنعت دارو خواهد شد.

«اکتوورکو» تاکنون چه دستاوردها و موفقیت هایی در حوزه های صنعتی و اقتصادی به دست آورده است؟

سوال رو به دو بخش تفکیک می‌کنیم، ابتدا دستاوردها و موفقیت ها در حوزه صنعتی و بعد در حوزه اقتصادی. در حوزه صنعتی همانطور که تمام فعالان حوزه دارو مستحضر هستند، اکتوور یکی از پیشرفته ترین و گسترده ترین سایت های تولیدی در سطح منطقه قرار می گیرد.

اما در حوزه صنعتی، آخرین نوع ماشین آلات موجود در سطح دنیا در گروه دارویی اکتوور به کار رفته در این خصوص می توان به سایت تولید داروهای آنتی کنسر یعنی شرکت اکترو اشاره کنیم که پیشرفته‌ترین سایت تولید داروهای آنتی کنسر در منطقه بوده و هیچ شرکت تولیدی در حوزه داروهای آنتی کنسر از این ماشین‌آلات و تجهیزات برای تولید دارو آنتی کنسر استفاده نمی کند. همانطور که پیش از این اشاره کردیم، در سایت تولید داروهای هورمونی تنها شرکت دارای GMP در حوزه تولید داروهای هورمونی شرکت آتی فارمد از زیرمجموعه هلدینگ اکتوور می باشد. همین طور در زمینه داروهای هازارد، تنها تولیدکننده داروهای هازارد با سطح اویل ۵ در کشور، شرکت البرز زاگرس است. بنابراین از نظر صنعتی اولاً سطوح شرکت ها در بالاترین سطح قابل رقابت بوده و برابر با کیفیت ها و استانداردهای جهانی می باشد.

آخرین متد ماشین‌آلات در حوزه داروهای بایوتک و بایوراکتورها و تجهیزات تولید داروها از سل لاین در مجموعه اکتوور موجود می باشد. تقریباً می توان گفت که آخرین نوع ماشین‌آلات برای فیلینگ، انواع بسته بندی و انواع پرس، در کارخانجات گروه دارویی اکتوور موجود بوده که تقریباً همین دستگاه‌ها را در شرکت های اورجینیتور در اروپا و بقیه نقاط دنیا می‌توانیم مشاهده کنیم. از نظر صنعتی، اکتوور مفتخر به دریافت سطح A شرکت های بازرسی شده توسط سربازرس ویژه شرکت دارویی Merck قرار گرفته است. بنابراین این نشان از قابلیت بسیار بالای صنعتی برای گروه دارویی اکتوور برخوردار است. برای توضیح این مطلب باید این نکته را عرض کنم که وقتی شرکتی به سطح A نائل می شود، می تواند به هر جایی از نقاط دنیا محصولات خودش را از طرف شرکت دارویی Merk ارسال کند، این بدان معنیست که سطح تولیدات شرکت Merck در ایران، در سطحی است که می‌تواند جایگزین خود محصولات Merck گردد و به هر نقطه از دنیا ارسال شود. بنابراین وقتی از صنعت حرف می‌زنیم دقیقاً داریم از اکتوور با کیفیت جهانی و سابقه دیرین صحبت می‌کنیم.

 اما در حوزه اقتصادی باید عرض ‌کنیم که اکتوور جز 5 شرکت اول دارویی کشور در حوزه اقتصادی قرار می‌گیرد. از نظر تأثیر گذار بودن در حوزه اقتصاد دارو و از نظر میزان فروش و از نظر میزان ترولانس مالی که ایجاد می کند، فقط در سال اخیر، لانچ کردن اکتوور به سمت تولیدات داخلی تحول عظیمی در حوزه ماده موثره و حوزه بسته‌بندی کرده است. بنابراین از نظر اقتصادی می توانیم بگوییم که اگر اکتوور بزرگترین تأثیر را در حوزه اقتصادی دارو نگذارد، قطعاً جزء یکی از 5 شرکت اصلی تأثیرگدار بر اقتصاد صنعت دارویی کشور خواهد بود.

تحریم ها و محدودیت های انتقال ارز، چه تأثیری بر تولید کشور و به طور خاص بر شرکت شما گذاشته است؟

در حقیقت باید هم جنبه مثبت را نگاه کرد و هم جنبه منفی آن را. مسلماً محدودیت‌ها و تحریم‌ها بر حوزه انتقال ارز بسیار تأثیرگذار بوده و بدون تردید در حوزه انتقال دانش فنی به داخل کشور با محدودیت‌های بسیار جدی روبرو هستیم که سایر دوستان و اساتید که در این بخش حضور دارند، به خوبی برایشان ملموس است. این موضوع در واردات ماشین‌آلات به روز دنیا به دلیل همین مشکلات ارزی، در واردات انواع اکسپیانت ها و مواد حد واسط که برای تولید به کار می رود، چه در حوزه مواد موثره و چه در حوزه مواد بسته‌بندی، مشکل بسیار جدی می باشد. قاعدتاً راجع به آن بخشیده ایم صحبت می‌کنیم که تولیداتش در داخل کشور وجود ندارد و شرکت‌ها مجبور هستند که نیازهایشان را از خارج از کشور تأمین کنند و مسلماً تحریم‌ها به خصوص تحریم‌های بانکی و محدودیت‌ها در انتقال و نقل و انتقال و مبادلات پولی و بانکی بسیار تأثیرگذار بوده و این حوزه در بخش در حقیقت تخصیص ارز هم کشور از نظر حاکمیتی دچار محدودیت است. این به شدت روی تخصیص ارزهایی که مورد نیاز هست برای واردات محصولاتی به داخل ایران شرکت ها را مسلماً با مشکل مواجه کرده اما در بخش دیگری مسلماً این منجر به خودکفایی هم در بسیاری از عرصه ها شده است. اکتوور تلاش کرده که ماشین‌آلات به روز دنیا رو که از اقصی نقاط دنیا به کشور آورده است، در اختیار صنعتگران ایرانی قرار داده تا از طریق مهندسی معکوس بتوانند آن را داخل کشور تولید کنند، که این امر از افتخارات گروه اکتوور می باشد. این گروه تلاش کرده که دانش فنی موجود خودش رو در اختیار دیگران قرار بدهد تا بتوانند آن را بومی‌سازی کنند و این خود از اثرات مثبت این جریان می باشد. جدای از اثرات مثبتی که بالاخره تحریم‌ها بر خودکفایی می‌گذارد و شرکت ها سعی می کنند توانمند باشند و نیازهای خود را مرتفع کنند اما همچنان موضوع محدودیت‌ها در نقل و انتقالات پولی و بانکی و تخصیص ارز به شدت آزار دهنده است و مسلماً بر روند رو به رشد شرکت‌ها و از جمله گروه دارویی اکتوور تأثیر گذار بوده است.

برگزاری نمایشگاه فارمکس 2020 چه تأثیراتی بر جایگاه صنعت دارویی ایران در سطح بین المللی می تواند داشته باشد؟

مسلماً برگزاری ایونت هایی در این سطح در صورتی که بتواند مشارکت شرکت‌های خارجی را هم در کنار خودش داشته باشد و شرکت‌ها و کشورهای تأثیرگذار در عرصه دارو را با خودش همراه کند، اولاً می تواند موفقیت ها و دستاوردهای بزرگ صنعت دارویی ایران را به رخ جهان بکشد و به دنیا اعلام کند که در چه سطحی از تولید قرار گرفته است. مسلماً نمایشگاه‌ها محل ظهور این توانمندی ها در حوزه صنعت، در حوزه ماشین آلات، در حوزه دانش فنی و در حوزه کیفیت داروهاست تا ما بتوانیم به مردم خودمان در داخل کشور با افتخار و با صدای بلند اعلام کنیم که ما دارای محصولاتی هستیم که علاوه بر اینکه رقبای بسیار جدی برای تولید کنندگان خارج از کشور هستیم، دارای سطحی از کیفیت هستیم که یک مصرف کننده می تواند با افتخار بگوید که من از محصول ایرانی استفاده می کنم و اکتوور نامی بلند آوازه در این زمینه است.

 و دوم اینکه بتواند با مشارکتی که ایجاد می کند، در انتقال دانش فنی و تکنولوژی های روزآمد به کشور نقش‌آفرینی کند اما مسلماً این مستلزم ورود کشورها و شرکت‌های بین‌المللی دیگر به عرصه نمایشگاه است تا یک رقابت دوگانه ای در حقیقت صورت بگیرد تا هم آن ها با دستاوردها، دانش و صنعت ایران آشنا گردند و هم ما با دستاوردها و دانش آن ها در سطح بین المللی آشنا شویم.

در پایان اگر حرف نگفته ای باقی مانده، بیان بفرمایید.

از سندیکای مواد موثره دارویی ایران و جناب آقای مهندس اختراعی، ریاست سندیکا، در حمایت های همیشگی شان از صنعت دارویی کشور و دلسوزی واقعاً بی مثال و بی‌بدیل ایشان برای این صنعت و همینطور از کلیه دست اندرکاران نمایشگاه فارمکس 2020، دبیرخانه نمایشگاه و روابط عمومی سندیکا تقدیر و تشکر می نمایم.

 نکته اصلی و پایانی این خواهد بود که مجموعه شرکت‌های گروه دارویی اکتوور همواره سعی در نوآوری، انتقال تکنولوژی، بومی‌سازی دانش ایران و شناختن به عرصه‌های جهانی داشته همواره سعی کرده که بهترین کیفیت و بهترین استانداردهای جهانی را در مجموعه خود سوار کنیم و همواره در تلاش بوده ایم که با جذب جوانان در این عرصه در هر عرصه‌ای که ورود کرده بهترین را به ارمغان بیاورد.

 این شرکت با بیش از ۲۵۰ محصول در ۱۶ حوزه‌های درمانی و همچنین مکمل‌ها جزوه موفق ترین شرکت ها بوده و این مستلزم حمایت بخش حاکمیتی از شرکت های این چنینی و دست در دست هم گذاشتن سندیکاها و انجمن ها برای حمایت از مجموعه‌هایی مثل مجموعه دارویی اکتوور می باشد تا بتوانند با کمک سایرین گام های بزرگ و مثبتی برای صنعت پرافتخار دارویی ایران بردارند و رقابت سالمی در این زمینه شکل بگیرد و انحصاری در این زمینه وجود نداشته باشد.

سیاست های وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جهت جلوگیری از واردات محصولات مشابه تولید داخلی، چه تأثیری بر تولیدات صنعت دارویی کشور داشته است؟

گروه دارویی اکتوور همواره با موضوع انحصار مخالف بوده و در هر زمینه‌ای و توسط هر شخصی و هر ارگانی اگر قرار باشد انصاری صورت بگیرد مورد مخالفت این مجموعه خواهد بود و قطعاً بازار رقابتی در این زمینه را به سود کشور و مردم قلمداد می کند و همواره در تلاش بوده که قیمت داروهای خویش را در سطحی نگه دارد که پرداخت از جیب مردم در حداقل موضوع قرار بگیرد. این درحالیست که کیفیت تولیدات خود را هیچگاه پایین نیاورده است. همچنین هیچگاه در حوزه دانش فنی و ماشین‌آلات و در حوزه انتقال تکنولوژی کم نگذاشته و همواره در حوزه داروهایی که پایه بیمه‌ای دارند تلاش کرده که از کشور و ارکان سیاستی کشور و سیاستگذاری کشور حمایت بکند و با دست گذاشتن در دست شرکت های چندملیتی تلاش کرده که بیشترین سود را برای ایران به ارمغان بیاورد.

 لذا این امر نیازمند همدلی، همفکری و دوستی بین همه ارکان صنعت دارویی کشور را می طلبد که همه عزیزان نه بعنوان یک رقیب بلکه به عنوان یک دوست و یک همکار در زمینه های گوناگون بتوانند به دیگران کمک رسانده و دانش خود را با انتقال تکنولوژی در اختیار یکدیگر قرار بدهند.

امیدوارم که روزی صنعت دارویی ایران در بالاترین قله های افتخار قرار بگیرد و مردم ایران با افتخار و با نامی پرآوازه و بلند از داروی ساخت کشور خودشون حمایت و از مصرف آن لذت ببرند و ما نیز بتوانیم با صادرات این محصولات به سایر کشورهای دنیا علاوه بر اینکه فرهنگ غنی ایرانی را هم در کنار آن منتقل می‌کنیم، به همنوعان و انسان های دیگر در دنیا محصولی با کیفیت و اطمینان خاطر از درمان قطعی ارائه بکنیم؛ به امید آن روز.

منبع:نشریه شیمی دارو

مطالب مرتبط

رونمایی از داروی نوروستایل شرکت داروسازی اکتوورکو

کمک به درمان دردهای عصبی و کم خونی با مکمل ایرانی

Testicular cancer

مصاحبه با آقای دکتر محمد پوری درباره سرطان بیضه

کنگره متخصصین زنان و زایمان

بیستمین کنگره متخصصین زنان و زایمان با هدف افزایش سطح دانش و علوم پزشکان برگزار شد

لانچ داروی دیابت اکتوورکو

داروی ترکیبی خوراکی دیابت در کشور توسط محققان ایرانی تولید شد!

لانچ داروی ترایتیس اکتوورکو

لانچ داروی ترایتیس اکتوورکو