استفاده از تکنولوژی CPB در تولید داروی اینترفرون بتا-1a اکتوور

نویسنده:
اکتوور
تاریخ انتشار:
14 تیر 1399
27

به گزارش روابط عمومی اکتوورکو، هم‌اکنون در گروه داروسازی اکتوور و در کارخانه اکتوور بایوتک، ماده اولیه داروی اینترفرون بتا-1a را از سل‌لاین تولید می‌کنیم. تکنولوژی اکتوور برای تولید این ماده در ایران و منطقه خاورمیانه منحصربه فرد بوده و برای نخستین بار از روش Continuous Perfusion Bioreactor استفاده شده است. در این تکنولوژی در مدیای مورد استفاده برای رشد سلول‌ها، از سرم حیوانی استفاده نمی‌شود. به علاوه این سیستم continuous است و در آن مواد مغذی بطور پیوسته و مداوم وارد شده و مورد استفاده سلول‌ها قرار می‌گیرد و پروتئینی که سلول‌ها تولید می‌کنند نیز بطور پیوسته و مداوم برداشت می‌شود. در این سیستم، سلول در تمام زمان تولید پروتئین، شرایط یکسانی دارد و نوسانی در عملکرد آن به وجود نمی‌آید و به این ترتیب پروتئینی که توسط سلول تولید می‌شود، از کیفیت یکنواخت و مناسبی برخوردار است. همچنین امکان ایجاد هیچ نوع آلودگی در این سیستم وجود ندارد. ظرفیت تولید در این روش نیز بالاتر از سیستم‌های بسته موجود است و گاهی اوقات ظرفیت تولید تا 10 برابر نیز افزایش می‌یابد. همچنین میزان عوارض جانبی مصرف این دارو روی مصرف‌کننده کمتر است. عوارض جانبی این دارو به دلیل اینکه بیماران MS باید سال‌ها آن‌را مصرف کنند، از اهمیت زیادی برخوردار است. مطالعات بالینی که شرکت داروسازی اکتوور روی دو داروی اینترفرون بتا-1a و اینترفرون بتا-1b انجام داد، بزرگترین مطالعات بالینی انجام شده روی داروهای اینترفرون بتا در ایران است که روی حدود 300 بیمار انجام شد و نتایج آن نیز چاپ شد. در این مطالعه مشخص شد که ایمونوژنیسیته این دو دارو کم بوده و عوارض جانبی دارو قابل رقابت و مقایسه با داروی برند است.بنابراین با استفاده از این تکنولوژی پروتئینی با کیفیت بالا، با حجم تولید بالا و قیمت اقتصادی حاصل می‌شود. در تکنولوژی مورد استفاده ما قیمت تمام شده محصول کاهش یافته و در نتیجه قیمت نهایی دارو برای مصرف‌کننده نیز کاهش می‌یابد. این موضوع را با کاهش قیمت اینترفرون‌های اکتوور در بازار نیز نشان دادیم و هم‌اکنون قیمت اینترفرون بتا-1a اکتوور در بازار قیمت پایه بیمه است. در مورد داروهای جدید گروه دارویی اکتوور می‌توان به داروهای جدید شرکت داروسازی آتی فارمد اشاره کرد که اخیرا داروی دیدروژسترون را به عنوان اولین تولیدکننده داخلی این دارو وارد بازار کرده است. در کارخانه اکتوور نیز از نیمه دوم سال گذشته داروهای جدیدی مثل لاکوزاماید برای درمان صرع، آریپیپرازول و میرتازاپین برای درمان بیماری‌های اعصاب و روان، داروی ترکیبی فشارخون آملودیپین/والزارتان و داروی ریفاکسیمین برای درمان…

به گزارش روابط عمومی اکتوورکو، هم‌اکنون در گروه داروسازی اکتوور و در کارخانه اکتوور بایوتک، ماده اولیه داروی اینترفرون بتا-1a را از سل‌لاین تولید می‌کنیم. تکنولوژی اکتوور برای تولید این ماده در ایران و منطقه خاورمیانه منحصربه فرد بوده و برای نخستین بار از روش Continuous Perfusion Bioreactor استفاده شده است. در این تکنولوژی در مدیای مورد استفاده برای رشد سلول‌ها، از سرم حیوانی استفاده نمی‌شود. به علاوه این سیستم continuous است و در آن مواد مغذی بطور پیوسته و مداوم وارد شده و مورد استفاده سلول‌ها قرار می‌گیرد و پروتئینی که سلول‌ها تولید می‌کنند نیز بطور پیوسته و مداوم برداشت می‌شود. در این سیستم، سلول در تمام زمان تولید پروتئین، شرایط یکسانی دارد و نوسانی در عملکرد آن به وجود نمی‌آید و به این ترتیب پروتئینی که توسط سلول تولید می‌شود، از کیفیت یکنواخت و مناسبی برخوردار است. همچنین امکان ایجاد هیچ نوع آلودگی در این سیستم وجود ندارد. ظرفیت تولید در این روش نیز بالاتر از سیستم‌های بسته موجود است و گاهی اوقات ظرفیت تولید تا 10 برابر نیز افزایش می‌یابد.

همچنین میزان عوارض جانبی مصرف این دارو روی مصرف‌کننده کمتر است. عوارض جانبی این دارو به دلیل اینکه بیماران MS باید سال‌ها آن‌را مصرف کنند، از اهمیت زیادی برخوردار است. مطالعات بالینی که شرکت داروسازی اکتوور روی دو داروی اینترفرون بتا-1a و اینترفرون بتا-1b انجام داد، بزرگترین مطالعات بالینی انجام شده روی داروهای اینترفرون بتا در ایران است که روی حدود 300 بیمار انجام شد و نتایج آن نیز چاپ شد. در این مطالعه مشخص شد که ایمونوژنیسیته این دو دارو کم بوده و عوارض جانبی دارو قابل رقابت و مقایسه با داروی برند است.بنابراین با استفاده از این تکنولوژی پروتئینی با کیفیت بالا، با حجم تولید بالا و قیمت اقتصادی حاصل می‌شود. در تکنولوژی مورد استفاده ما قیمت تمام شده محصول کاهش یافته و در نتیجه قیمت نهایی دارو برای مصرف‌کننده نیز کاهش می‌یابد. این موضوع را با کاهش قیمت اینترفرون‌های اکتوور در بازار نیز نشان دادیم و هم‌اکنون قیمت اینترفرون بتا-1a اکتوور در بازار قیمت پایه بیمه است.

در مورد داروهای جدید گروه دارویی اکتوور می‌توان به داروهای جدید شرکت داروسازی آتی فارمد اشاره کرد که اخیرا داروی دیدروژسترون را به عنوان اولین تولیدکننده داخلی این دارو وارد بازار کرده است. در کارخانه اکتوور نیز از نیمه دوم سال گذشته داروهای جدیدی مثل لاکوزاماید برای درمان صرع، آریپیپرازول و میرتازاپین برای درمان بیماری‌های اعصاب و روان، داروی ترکیبی فشارخون آملودیپین/والزارتان و داروی ریفاکسیمین برای درمان سندرم روده تحریک‌پذیر و انسفالوپاتی کبدی را به بازار عرضه کرده و تا پایان سال حدود 10 داروی جدید لانچ خواهند شد.

در کارخانه اکترو نیز چندین داروی درمان سرطان تا پایان سال به بازار عرضه خواهد شد. سایت اختصاصی تولید داروهای hazardous البرز زاگرس نیز امسال به تولید خواهد رسید که داروهای پیوندی و داروهای خوراکی MS در آن تولید خواهند شد.

علی اعتمادرضایی

مدیر بخش مدیکال گروه داروسازی اکتوور

 

منبع: فانا

مطالب مرتبط

رونمایی از داروی نوروستایل شرکت داروسازی اکتوورکو

کمک به درمان دردهای عصبی و کم خونی با مکمل ایرانی

Testicular cancer

مصاحبه با آقای دکتر محمد پوری درباره سرطان بیضه

کنگره متخصصین زنان و زایمان

بیستمین کنگره متخصصین زنان و زایمان با هدف افزایش سطح دانش و علوم پزشکان برگزار شد

لانچ داروی دیابت اکتوورکو

داروی ترکیبی خوراکی دیابت در کشور توسط محققان ایرانی تولید شد!

لانچ داروی ترایتیس اکتوورکو

لانچ داروی ترایتیس اکتوورکو