مشکلات دستگاه گوارش و متابولیسم

نویسنده:
اکتوور
تاریخ انتشار:
25 آبان 1400
image-article2

مهمترین علائمی که سبب تشخیص بیماری در دستگاه گوارش و متابولیسم است زخم معده، یبوست، اسهال، تهوع و استفراغ می باشد.

مهمترین علائمی که سبب تشخیص بیماری در دستگاه گوارش و متابولیسم است زخم معده، یبوست، اسهال، تهوع و استفراغ می باشد. از زمانی که غذا وارد دهان انسان می شود تا زمانی که خارج می شود با دستگاه گوارش در ارتباط است. از جمله مهمترین بیماری های دستگاه گوارش موارد زیر می باشد:

معرفی بیماری سلیاک

این بیماری در واقع نوعی خود ایمنی روده کوچک است که زمینه های ارثی تاثیر زیادی بر مبتلا شدن به این بیماری دارد. در واقع روده ها با توجه به حساسیتی که نسبت به یک ماده غذایی دارند واکنشی از خود بروز می دهند که سیستم ایمنی بدن را وادار به حمله به آن قسمت می کنند. با مرور زمان پرزهای مفیدی که در این قسمت وجود دارند مورد آسیب واقع می شوند. این تحلیل پرزها فرد را مستعد نفخ، اسهال و یبوست می کند.

درمان بیماری سلیاک

شایع ترین روش برای درمان بیماری سلیاک با رژیم های خاص غذایی و استفاده از آنها می باشد. رژیم های غذایی فاقد گلوتن می توانند بهترین پیشنهاد برای درمان این بیماری باشند.

در حادترین حالت ممکن استفاده از داروهای بیماری سلیاک می تواند روند بهبودی را در فرد سریع تر کند. داروهای پوستی از قبیل داپسون برای درمان سلیاک در بیشترین موارد پیشنهاد می شود.

معرفی بیماری یبوست

یکی دیگر از مشکلات و بیماری های دستگاه گوارش یبوست است. دفع غیر نرمال مدفوع سبب ایجاد یبوست در افراد می شود. سفت شدن مدفوع و انجام نشدن دفع به تعداد سه بار در هفته می تواند فرد را به عنوان مستعد این بیماری معرفی کرد. این بیماری به صورت مستقیم به روش و سبک زندگی افراد بستگی دارد. عوامل موثر دیگری بر ایجاد بیماری یبوست نقش دارند. از جمله این عوامل تیروئید کم کار و یا پر کار، بیماری های قلبی و همچنین بیماری های تنفسی است.

درمان بیماری یبوست

زمانی که بروز یبوست به دلیل وجود زمینه های ارثی باشد پزشکان از طریق داروها اقدام به درمان این بیماری می کنند. داروهای بیماری یبوست شامل ملین ها و داروهای گیاهی و داروهایی با فرمول شیمیایی می شود.

در بیشتر موارد یبوست توسط انجام یک سری کارهای روزمره مانند پیاده روی و رژیم های غذایی سرشار از فیبر برطرف می شود.

معرفی بیماری کرون

یکی دیگر از بیماری های مربوطه به دستگاه گوارش بیماری کرون می باشد. این بیماری با ایجاد التهاب در قسمت روده سبب ایجاد آبسه و فیستول می شود. آبسه و فیستول که کیسه های پر شده از چرک هستند باعث تنگی و انسداد روده و بر هم خوردن جریان متعادل عملکردی آن می شود. علت بوجود آمدن بیماری کرون می تواند زمینه های ارثی و یا استرس بیش از حد باشد.

درمان بیماری کرون

در بسیاری از موارد پزشکان با تجویز انواع داروی بیماری کرون اقدام به درمان این بیماری می کنند. آنتی بیوتیک ها در صدر این قبیل دارو ها قرار دارند. پس از آنتی بیوتیک ها داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن نیز می توانند کمک زیادی به بهبودی بیماری کرون کنند.

روش دیگر درمان این بیماری استفاده از روش های جراحی کرون برای برداشتن قسمتی از روده است که کارایی خود را از دست داده است. جراحی روده برای زمانی استفاده می شود که داروها تاثیری در از بین بردن این بیماری در بدن بیمار نداشته اند.

با استفاده از رژیم های غذایی مخصوص بیماری کرون متنوع نیز می توان علائم این بیماری را تا حدودی برطرف کرد. جلوگیری از مصرف غذاهای چرب و نوشیدنی های گاز دار، میوه ها و سبزیجاتی که باعث ایجاد نفخ می شوند و غلاتی که تولید گاز می کنند در این رژیم ها لحاظ می شود .

معرفی بیماری اسهال

زمانی که دفع مدفوع به صورت شل و آبکی باشد و تعداد آنها در یک روز بیشتر از ۳ بار شود فرد دچار اسهال شده است. در بسیاری از موارد عدم رعایت بهداشت و مصرف غذاهای فاسد شده می تواند علت بروز اسهال شود. همچنین داشتن حساسیت نسبت به برخی از مواد غذایی می تواند زمینه ساز بروز اسهال در افراد شود. بیماری های ارثی و مشکلات روده ای نیز تاثیر زیادی بر پدید آمدن این بیماری دارند.

درمان بیماری اسهال

رژیم های غذایی در بیشتر مواقع می توانند باعث بهبود بیماری اسهال در افراد شوند. استفاده از سوپ و برنج کته شده و سیب زمینی آبپز شده می توانند بهترین مواد غذایی برای درمان غذایی اسهال باشند.

با استفاده از دارو اسهال نیز می توان این بیماری را به صورت سریع تر درمان کرد. داروی اسهال در بیشتر موارد دیفنوکسیلات است که نتایج بهتری در میان داروهای دیگر دارد.

معرفی بیماری دیورتیکولار

دیورتیکولار عمدتا از پدید آمدن کیسه های کوچکی مانند فتق در دیواره کولون ایجاد می شود. این بیماری در بسیاری از موارد بر اثر یبوست های طولانی مدت و افزایش فشار وارده بر روده ها بوجود می آید. ضعیف شدن ماهیچه های طولی روده در این بیماری شایع است. کسانی که در برنامه غذایی خود از غذاهای پر فیبر استفاده می کنند کمتر دچار این بیماری می شوند.

درمان بیماری دیورتیکولار

درمان بیماری دیورتیکولار از طریق جراحی می تواند سریع ترین و متداول ترین راه برای برطرف کردن این مشکل باشد. حدود ۱۰ تا ۲۵ درصد از کسانی که این بیماری را دارند ناگزیر از انجام عمل جراحی هستند.

درمان بیماری دیورتیکولار از طریق رژیم های غذایی نیز می تواند تاثیرات مطلوبی بر بهبودی آن بگذارد. استفاده از رژیم های غذایی غنی از فیبر سبب سهولت در دفع و کمتر شدن فشار وارد شده بر روده می شود . همچنین کمتر کردن مصرف غذاهای چرب که باعث تشدید علائم این بیماری می شود نیز در بهبود این بیماری موثرند.

معرفی بیماری رفلاکس معده

ایجاد مشکل در دریچه ورودی معده می تواند باعث ایجاد برگشتن محتویات معده به مری شود. این دریچه وظیفه مسدود کردن جریان بازگشت مواد غذایی از معده به مری را دارد. در برخی از موارد به علت بسته نشدن کامل اسفنکتر یا همان دریچه ورودی اسید معده به مری باز می گردد و سبب سوزش و درد در ناحیه وسط قفس سینه می شود.

درمان بیماری رفلاکس معده

پزشکان با تجویز داروی درمان بیماری رفلاکس معده اقدام به بهبود شرایط کلی دریچه اسنفکتر می کنند. همچنین تجویز داروهای آنتی اسیدها می توانند عملکرد اسید معده را به تعویق بیندازند. اما این قبیل داروها سبب یبوست و یا اسهال در افراد به تبع استفاده از آنها می شود.

روش دیگر برای درمان بیماری رفلاکس معده انجام عمل جراحی است. این روش زمانی انجام می شود که فرد نسبت به داروهای این بیماری هیچ واکنشی نشان نمی دهد.

درمان های خوراکی نیز برای درمان بیماری رفلاکس معده وجود دارد. از شایع ترین این درمان ها خوردن جوش شیرین حل شده در آب به مدت ۱ هفته است.

بیماری سندورم روده تحریک پذیر

سندروم روده تحریک پذیر (IBS) اختلالی است که در جریان آن بیمار درد های شدیدی را در قسمت شکم و در محل روده ها احساس می کند. این بیماری با بروز علائم در اجابت مزاج و گرفتگی و اسپاسم عضلات شکمی اتفاق می افتد.

درمان بیماری سندروم روده تحریک پذیر

در حال حاضر درمان قطعی و ثابتی برای بر طرف کردن این بیماری وجود ندارد. ریلکس کردن و حفظ آرامش می تواند دفعات بروز این بیماری را کمتر کند. همچنین استفاده از یک رژیم تغذیه ای سالم که در آن از نوشابه ها و الکل چشم پوشی شده است می تواند مفید باشد.

مطالب مرتبط

Nail Abnormalities

بیماری های ناخن

Pilonidal Cyst

کیست پیلونیدال چیست؟

روز جهانی فشار خون

17 می؛ روز جهانی ” فشار خون بالا “

baner-mosabeghe-khordad-1403-01

مسابقه خرداد

Hyperlipidemia

درباره هیپرلیپیدمی یا چربی خون بالا چه می دانید؟